pervitin
sasa1205
Dobrý den, máme syna,v červnu mu bude 18 let, opakovaně řešíme jeho problémy s marihuanou i pervitinem. Samozřejmě tvrdí dokola, že závislý není, přitom si ale stále kupuje obojí. Peníze si obstará sám. Vysvětlujeme, snažíme se hledat cestu, důvod proč to dělá, docházejí nám síly i nápady. Nepomohla rada odborníka, psycholog, stále jsme na začátku, i když po tuto dobu "řešení" syn trochu dospěl. V okolí problém není, chová se velmi slušně, má dvě tváře. Poslední kapka byla doma v koupelně, kdy jsme ho přistihli jak si chce píchnout pervitin. Vzhledem k tomu, že chodí do školy a mají závěrečné zkoušky, zůstal zatím bydlet doma, ale s feťákem žít pod jednou střechou nechceme. Testy odmítá, další odbornou pomoc také, prý si "dává" jednou za měsíc (nevěřím) a má vše pod kontrolou. Situace je mimo moje chápání a vůbec nevím, co bychom měli dělat. I my jsme už prošli cestou poradenství. Jak teď dál - vyhodit ho? Na prázdniny nebo po dobu naší dovolené ho nechat doma (s podvědomím že fetuje)? Děkuji za Váš názor.

Odpověděl: Amrit Sen
Sašo, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše trápení, obavy i starost, možná i pocity bezmoci. Myslím, že nám nepíšete poprvé a potíže se synem už přetrvávají roky, opravte mne, jestli se pletu.
Odpusťte, předpokládám, že jste už s manželem, nebo synem navštívili odborníky a situaci konzultovali. Čerstvá zkušenost, zážitek, příhoda se synem injekčně aplikujícím u vás doma, je alarmující a doba, kdy ze zákona nic nezmůžete, se blíží...
Bohužel, z naší zkušenosti víme, že léčba proti vůli závislého, mívá pramalý efekt. Mám takovou fantazii, že Vás možná na čas uklidní, napsat na naši poradnu, ventilovat přetlak a bolest, nicméně, konkrétní kroky zásadnějšího charakteru ze strany Vaší a rodiny, nepřicházejí.
Doporučuji vám tedy kontaktovat odbornou podporu a pomoc, především pro sebe, abyste věděla, jak situaci řešit, jaké kroky máte a můžete podniknout, jaké mantinely, existují li ještě, nastavit a jak je držet, respektive jaká opatření podniknout, protože z mého pohledu už byly zásadním způsobem překročeny.
Zavolejte tedy do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné konzultace, poradenství a další služby ridičům uživatelů návykových látek a domluvte si termín schůzky.
Při osobním pohovu, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konrétní kroky, jak ji řešit, které můžete podniknout. Také, jak "ošetřit" sebe a rodinu, abyste byli pevnější v kramflecích a jednali jednotně a vyhnuli se chybám.
Odpusťte, možná patříte k mnoha rodičům, kteří chybně volenou podporou, byť s nejlepšími úmysly, umožňují uživateli drog, aby setrvával v užívání a nemusel nic měnit. Tím ho připravují o poslední zbytky možné motivace k pozitivním změnám a přímo se podílí na propadu blízkého do ještě hlubší závislosti. Nezřídka se sami stávají spoluzávislými, aniž by sami návykové látky užívali, přijmou závislostní vzorce chování a přestanou, ke škodě vlastní i všech, žít vlastní život, žijí v nespokojenosti a neštěstí, život někoho jiného...
Závislost syna a konfliktní chování má nejspíš původ někde v minulosti, to nikdo nezmění. Můžete však pozitivně ovlivnit, co se děje nyní a bude dít v nejbližší době.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být prospěšný někomu dalšímu, v souvislosti se závislým synem to platí dvojnásob. Ze změnami, mají li se odehrát a usadit, začíná každý sám u sebe, bez ohledu na to, jak zásadní bezprostřední vliv mají na další a okolí, většinou jsou čitelné rozhodně prospěšné, po čase. Jinudy cesta nevede.
Zkušení odborníci, Vás, kromě jiného, seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci syna ke změnám, kontaktu s odborníky, nebo svépomocným společenstvím uzdravujících se a uzdravených závislých a případné léčbě.
Bez synovy motivace, rozhodnutí a vytrvalého poctivého úsilí, práce na sobě, se můžete Vy i zbytek světa rozkrájet na kousíčky a svléci z kůže, nezmění se nic.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na odborné služby v okolí a dosahu, obratem pošleme. Nesejde na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, kontaktní centrum, AT poradnu, nebo podobný typ služby.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované bezplatné Poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.virtualniklinika.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Užitečné odkazy:
http://poradnaprorodice.cz/9-rad-rodicum.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/stimulacni-drogy-historie.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Je na čase uchopit situaci za jiný konec, než dosud a bez ohledu na to, jak dopadne, doufat...
Přeji Vám, synovi i rodině vše dobré, v naději,
Amrit Sen.