Prosím o radu / pomoc!
Vrkav
Dobrý den,
mám dotaz ohledně závislosti mého známého. Je mi ho líto, protože to není zlý člověk. Vím, že kdysi hodně bral drogy a v te době se mi úplně ztratil z dohledu a od slyšení vím, že se dostal až do psychyckych problémů, kdy snad rozebíral doma nábytek a měl tyto psychické stavy. Později se opět vrátil do normálního života, ale teď pozoruji, jak se opět vrátil do společnosti stejných lidí a taky hrozně pije. Má firmu a začíná mít problémy i tam. Opravdu bych pro něj ráda našla pomoc. Je mu 46 let a drogy bral určitě takových 10 let. Mohli byste mi, prosím, dat nějakou radu. Ještě bych dodala, že on sám mi tvrdí že on problém nemá :(.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Vrkav,
děkuji vám za dotaz.
Rozumím tomu tak, že vám záleží na známém, který má dlouhodobě problémy s drogami a krom toho nejspíš i nějaké další psychické potíže.
Jsem ráda, když čtu, že jsou pořád lidé, kteří se v podobné situaci od přátel neodvrací, ale nabízí pomoc. Nicméně často je to tak, že mají k pomáhání nějaký důvod - většinou jim na druhém záleží víc, než si v tu chvíli připouští. Takže pozor! Pokud jde o drogy a pomáhání lidem, kteří drogy užívají, vždycky myslete v prvé řadě na sebe, svoje bezpečí a zkuste si ujasnit, co si vlastně od pomoci slibujete vy sama. Jde o to, abyste se nakonec nedostala do situace, kdy budete nešťastná kvůli jeho užívání drog i vy.
Ale teď k věci - nejspíš to není tak, že by známého do drog stáhlo jeho okolí, on sám ho musel vyhledat, nebo se mu minimálně nechtěl nebo nedokázal vyhnout. Drogy užívá řadu let, nejspíš na nich pořád vidí něco, co mu v běžném životě chybí a tak se k drogám vrací. Je sice možné, že je v tuhle chvílli v nějaké komplikované situaci, ze které nevidí východisko, možná má i další psychické problémy, ale pořád je to tak, že o změnu musí stát hlavně on. Bez jeho vlastní motivace ke změně je veškerá vaše snaha marná.
Jednu věc ale udělat můžete: mluvit o tom, co vidíte, slyšíte a čeho jste si na něm všimla. Pokud spolu máte nějaký bližší vztah, můžete mluvit i o svých obavách o jeho zdraví, život, případně o tom, jak se cítíte vy (vnímáte ho jako dobrého člověka a máte o něj strach, ráda byste mu pomohla, ale né za každou cenu ... rozhodnutí je na něm). Můžete mu nabídnout pomoc při zařizování léčby, nebo podporu v případě, pokud do léčby nastoupí. Vyhněte se finanční podpoře a neohraničené pomoci (volání v noci, zvaní domů apod.). Sama pro sebe si řekněte, co jste ochotná udělat a za jakých podmínek - méně je v tomto směru více, v prvé řadě chraňte sebe!
A jestli si nevíte rady, není nic jednoduššího, než zajít se poradit do poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog. Nejen že vám pomohou ujasnit si, co vlastně od pomoci sama očekáváte, ale poradí vám, jak s dotyčným komunikovat tak, aby si pokud možno uvědomil, že má na výběr, zároveň s vámi proberou možnosti léčby a vy budete vědět, jaké kroky by měl známý udělat, aby se dostal do léčby, kde by mohl se svou závislostí pracovat a přijít na to, co by potřeboval, aby mu bylo dobře i bez drog. Na konci zprávy přikládám kontakt na naši pražskou poradnu pro rodiče, ale jinak se můžete obrátit na jakékoli kontaktní centrum a zeptat se, kam se můžete v této situaci v dané lokalitě obrátit. Nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu odkazy.
Zde slibovaný kontakt na poradnu:
Poradna pro rodiče a blízké uživatelů drog SANANIM
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
S pozdravem,
Gabriela Minařík.