Nezvladatelna výchova
12345
Dobrý den, chci se zeptat jestli neexistuje nějaké zařízení pro nezvladatelnou výchovu (všude je to jen dobrovolně, ale jak donutit skoro 17 kluka, když nechce) . Můj bratr užívá marihuanu a co jsme zaslechly, ale nemáme ověřené, bere k tomu i léky tramal (vše jsem si o nich četla). Bude mu 17 let, přerušil studium a do práce také nechce. Rodiče jsou již nešťastní, neposlouchá, celý den spí, v noci odchází, aniž by to někdo věděl. Odmítá jít kamkoliv (kurátor, psycholog), někdy se baví normálně, jindy je agresivní, sprostej. V rodině nebyli žádné závažné problémy, dětství měl krásné akorát cca ve 12 letech rodiče byli hodně v práci, myslíme si že trpěl nedostatkem zájmu a zvykl si dělat co chce, ale nechce chodit nikam aby jsme si o tom celá rodina promluvili. Odmítá poslouchat, nic na něj neplatí, dělá si opravdu jen to co chce už jsme opravdu nešťastní celá rodina, máme o něj velký strach ..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
díky za dotaz i za důvěru.
Existují diasgnotické ústavy, kde se zjišťuje důvod obtíží, a také ústavy výchovné. Nicméně nutno říct, že tam se bratr potká s podobnými případy, nebo také někým, kdo si prošel v rodině traumatem, nebo třeba užívá drogy a má potíže se zákonem. Pokud jde o závislosti je tu dětský detox v nemocnici pod Petřínem a léčebné pobyty v Cestě Řevnicích nebo komunita v Karlově. Jelikož je bratr nezletilý, mohou ho tam rodiče "dostat". Otázkou je, jestli v takovém zařízení bratr vydrží. Přeci jenom je mu 17 a žádné z těchto zařízení není střeženým vězením. Pokud bude chtít utéct, vždy si cestu najde. Navíc nemáme v praxi s podobnými zcela nedobrovolnými pobyty nejlepší zkušenosti, častěji se spíše minou účinkem.
Většina institucí se snaží potíže v první řadě řešit mimo ústavní péči.
Pokud jde o děti, většinou se potíže vnímají jako symptom problémů v rodině jako celku. Už jste někam jako rodina docházeli? Rodinná poradna, rodinná terapie - psycholog, terapeut, poradna? Nefunguje to tak, že bratra někam odevzdáte a vrátí vám ho opraveného. Většinou je potřeba pracovat s celým rodinným systémem, nikoli jen tím, kdo problém prezentuje.Základním předpokladem takového přístupu je vnímání rodiny jako propojeného systému, kde když jedno kolečko trochu změní rytmus, směr, bude to mít postupně vliv na všechny ostatní. V Sananimu (tj. orzganizace, která provozuje i tuto poradnu) nabízíme v podobných případech rodinám setkání v Poradně pro rodiče a blízké užitelů drog. Je to bezpečný prostor, kde se nesoudí, ale hledá to společné, na čem lze stavět. Služby této, ale i dalších podobných poraden, jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Pak zde máte hodinu a půl prostor mluvit o sobě, svých pocitech, jak situaci vidíte, co byste každý potřeboval a mohl udělat pro to, aby se situace zlepšila. Základěm je srozumitelnost a důslednost. Myslíte, že by vám taková pomoc dávala smysl?
A bratrovi můžete na každý pád nabídnout kontakty na nízkopravhová centra pro mládež. Předpokládám, že ani on není se současnou situací spokojen, a zde by měl prostor bavit se s pracovníky (a ne jen podobně laděnými kamarády) o tom, co dál. Ani zde ho nikdo nebude soudit nebo nutit ke změně. Jde primárně o to zjistit, proč dělám to, co dělám a zkusit se zamyslet nad tím, co mi v životě chybí, že to hledám nebo řeším marihuanou a užíváním tramalu.
Poslední věc - níže přikládám odkaz na tipy a doporučení, jak hovořit s blízkým, který užívá drogy. Jde o 10 rad, jednoduše formulovaných. Sama se můžete pokusit tímto způsobem s bratrem komunikovat a uvidíte, jestli se něco bude dít (s vámi nebo s bratrem).
http://drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
A zde stránky naší poradny - zde.
Budu ráda, když napíšete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila. Kdybyste potřebovala kontakty na zařízení ve vaší blízkosti, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.