Kokain
Cc
Dobry den,
muj pritel je pravdepodobne zavisli na kokainu. Nejedna se snad o nejakou velkou zavislost, ale urcite tam je. Puvodne jsem si myslela, ze snupe “jen” s kamarady na pive, nejprve cca jednou za mesic, pote jednou tydne.. Nicmene jsem se dozvedela, ze snupani probiha i doma, cca 2x tydne.. nebo kdyz ma spatny den v praci. Dela to pro odreagovani, aby se uvolnil a hodil starosti za hlavu. Rika, ze to neni zavislost a muze s tim prestat.. ale jak to tak byva vzdy slibi a opet si vezme. Nastesti snad opravdu nejde o kazdodenni uzivani, ale jeden nikdy nevi..
Prosim, poradite mi, jak bych mu mohla pomoci? A jak ho pri nejmensim dostat k vam do poradny? Tvrdi mi neustale, ze to zavislost neni. Ale ja vim, ze na tom pocitu pri poziti je zavisli.
Zaroven prosim, na kolik u vas vyjde lecba?
Predem moc dekuji za odpoved.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Kokain je velmi návyková droga a k závislosti běžně patří etapa, kdy ji závislý popírá, někdy až do smrti. Podle toho, jak situaci popisujete, přítel s kokainem problém má, ale není nakloněn tomu ho řešit.
Tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc, jste tedy především Vy, proto Vám doporučuji kontaktovat nejbližšího zařízení, které poskytuje služby, odbornou podporu a poradenství partnerům uživatelů návykových látek.
Znamená to zavolat do nejbližšího ambulantního programu - adiktologické ambulance, AT poradny, nebo kontaktního centra a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, bezplatně, lze i anonymně.
Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat, jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a případné léčbě. Bez jeho přiznání problému, sobě i někomu dalšímu, rozhodnutí a poctivé dlouhodobé práce na sobě, se nezmění nic, naopak, situace se bude zhoršovat. Zároveň, jak "ošetřit" v tak náročné situaci sama sebe, abyste nepřijala závislostní vzorce chování a nestala se spoluzávislou, aniž byste návykové látky užívala.
Spoluzávislí, nejčastěji partneři, rodiče, nebo osoby, které se závislým člověkem sdílí společnou domácnost, rezignují na svůj život, žijí život jiného a často trpí více, než závislý uživatel.
Dostanete užitečné informace, budete pevnější v kramflecích, určitě nezůstávejte v trápení sama. Kromě odborníků si promluvte s někým z rodiny, svěřte se někomu z přátel, komu důvěřujete, uleví se Vám.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na odborné služby v okolí a dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradně, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
Závislost je lékařská diagnóza zahrnující přesně definované projevy:
• silnou touhu po návykové látce
• narušenou kontrolu v užívání návykové látky
• projevy rozvinuté tolerance vůči látce
• projevy syndromu z odnětí - odvykacího stavu
• zaujetí užíváním návykové látky před ostatními běžnými činnostmi a zájmy
• užívání v situacích, kdy je to zjevně pro organismus nebezpečné a škodlivé jak v rovině psychické, tak v rovině somatické
K projevům závislosti často patří:
- změny nálad (buď velké výkyvy v náladách - rychlé a prudké přechody, výbuchy, někdy hraničící s agresivním chováním, na které nejste zvyklí; dlouhodobé smutky, nebo naopak)
- změny energie (nespavost, neutuchající energie i více než 24 hodin; naopak velká spavost, klesající víčka)
- změny chování (problémy s dodržováním dohodnutých pravidel, náhlá nedochvilnost, ponocování...)
- změna v potřebě financí, prodávání nebo mizení věcí
- změna názorů, oblékání (symboly)
- změna vzhledu - od změny líčení po výraz tváře, rysy, oči; změna váhy
- změna koníčků, případně jejich zanedbávání
- změna okruhu přátel, se kterými se uživatel stýká
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám objednat se do naší specializované, bezplatné Poradny pro rodiče a partnery:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Pevná linka: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Pokud Vám telefon hned pracovníci nezvednou, mají právě klienta a zavolají Vám zpět v nejkratší možné době.
Kontakt s odborníky rozhodně neodkládejte.
Přeji Vám i příteli vše dobré,
držte se a buďte na sebe opatrná.
Amrit Sen.