dotaz
monika
Dobrý den, jsem matka 33 letého syna, je uživatel pervitinu, a který trpí neléčenou schizofrénií -cítí se v pořádku, všichni ostatní by se měli léčit....Jeho onemocnění začalo myšlenkami, které se změnily na hlasy, nyní vnímá pro něj skutečné postavy, které vidí, slyší, které ho ovlivňují, jsou to zrovna ne moc dobré postavy, nadávají mu, týrají ho....mě jako matku vnímá jen někdy, tvrdí také, že přes mě s ,,nima komunikuje, že já a ostatní jsmě most mezi nějakou organizací....Chtěla bych mu pomoci, ale k lékaři jít nechce, protože se cítí zdráv a je vše normální, léčit by se měli všichni z jeho okolí....Jsem bezradná, nevím jak ho přimět, aby navštívil odborníka, nevím jak se k němu chovat, abych nevyvolala agresi, začínám se bát o sebe i své blízké. Také se pořezal na ruce, protože to ,,oni,, chtěli.. nevydrží déle jak 14 dní, i když pracovat chce, všude má problémy díky těm hlasům....Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Moniko, dobrý den.
Asi správně tušíte, že syn potřebuje odbornou pomoc. Pokud si své potíže neuvědomuje a není nakloněn tomu, pomoc vyhledat, je pak otázkou, zda mu pomoc nepřivolat, uváděla jste, že má hlasy, pořezal se na ruce...
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou. A to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče. Spolupracovat lze i přes to, že syn v tuto chvíli zatím pomoc odmítá.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
V případě, že jste odjinud, napište, jaká města máte v dosahu, pokusíme se Vám vhodně nasměrovat na zařízení, kde byste se mohla více konkrétněji poradit.
Mějte se zatím hezky, MK