Marihuana a LSD
AA
Dobrý den,
můj přítel si už několik let občas zakouří marihuanu. Vždy to bylo tak 1-2x týdně. Poslední půlrok se frekvence zvýšila a je to každý den. Nikdy jsem nijak proti tomu nebyla, občas si dám i s ním. Nyní se díky kamarádovi dostal i k hašiši, kaktusům a LSD. To už o něj začínám mít strach. Vím, že má vše pod kontrolou, vždy je to jen v domácím prostředí, nikdy nejezdí autem. Myslíte , že takové občasné experimentování s jinými látkami je neškodné? Chce zažít jen pocit uvolnění a bezstarostnosti, radosti. Před žádnými problémy neutíká. Vždy mi říká, že je v životě šťastný, s "drogou" je šťastnější. Předem děkuji za Váš názor.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den AA,
díky za dotaz.
Odpověď není jednoduchá.
Obecně vzato je známý takový životní styl, ke kterému patří občasné experimenty s halucinogeny. To nelze popřít. Zároveň lze konstatovat, že tento typ psychotropních látek má relativně nízkou rizikovost z hlediska vzniku závislosti, ale o to větší rizika vyplývající z předávkování, či z negativních intoxikací. Výraznou výjimkou z pohledu budování závislosti je však marihuana, respketive všechny konopné drogy. Ty dokáží vyvolat závislost silnou a výraznou. Dalším rizikem je postupný přechod z méně intenzivních látek na silnější. Může i nemusí toto doprovázet proces negativních osobnostních změn.
Zvyšující se frekvence užívání a experimenty s novými látkami o těchto procesech u vašeho přítele hovoří. Když se na toto podíváte s odstupem, zahlédnete explicitní uživatelskou dynamiku, o které se sice můžeme jen dohadovat, kam směruje a jak skončí, ale zkušenost s omamnými látkami naznačuje, že to spíše nebude nic hezkého. Například pro bezprostřední okolí.
Píšete, že je šťastný, nicméně aby byl ještě šťastnější, musí užívat drogy. To je hezký protimluv. Pokud by opravdu nemusel nic kompenzovat, nemusel by užívat drogy. To prostě není obvyklé a zdravé; respektive například počet uživatelů alkoholu a těch, co s jeho pitím mají problémy, jde do statisíců. Abych se tedy opravil - neobvyklé to úplně není, dělá to každý denní piják alkoholu, ale zdravé zcela jistě ne.
Obecně jde o ne/schopnost "být sám se sebou" v souladu, spokojený, uvolněný, aniž bych musel volný čas či hledání a prožívání pocitu štěstí vyplňovat užitím psychotropní látky.
Tedy - občasný experiment, např. 1x ročně, pokud nechceme moralizovat, nemusí být explicitně nebezpečný, ale o zdravý proces nejde. Navíc uvádíte v užívání přítele několik detailů, které naznačují spíše vzrůstající riziko.
Jde o relativně obecný dotaz s obecnou odpovědí. Pokud chcete opravdu prozkoumat motivy a rizika užívání, doporučuji vám navštívit odborné zařízení, kde můžete vše podrobně probrat. V Prate provozuje takové poradny například śtav SANANIM. Kontakt a další informace o zařízení určené pro blízké uživatelů najdete zde - http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html .
Jakub Chudomel