Přítel bere drogy
Lily
Dobrý den,
Je mi 24 let a s přítelem (24 let) jsem skoro 8 let. oba v Praze studujeme. Přítel už kolem dvou let kouří marihuanu. Nejdříve jen občas. Poslední dobou každý den, několikrát. Školu má teď dálkově a chodí do práce. Poslední dobou také zkouší emko a nějaké čaje z hub. mluví o tom, že by chtěl zkusit LSD.... Objevují se u něj změny nálad. Někdy je hodný a říká, jak mě miluje. Jindy sprostě nadává(že jsem k ničemu, že mám vypadnout, že mě nechce, že jsem kráva atd.) , tříská věcmi (notebook,mobilem hodil o stěnu, hází židlí...),je paranoidní, zrychleně dýchá a v těch momentech se ho bojím. Poté se omlouvá a vymlouvá. Nevím si rady. Minulý týden jsme byli na dovolené 3 dny a 2 dny z toho byl úplně mimo. Nejedl,nespal,třískal vším a nebavil se se mnou- neměl s sebou trávu.
Na kolejích, kde bydlíme, má partu která ho k tomu dotáhla a bojím se, že nepřestane. Nemyslím si, že bych ho přemluvila na nějaké sezení. Jsem nešťastná protože každý den se bojím s čím přijde z práce a jestli ho něčím nerozčílím. děti nemáme a já nevím co dělat. Mám i jiné problémy (umírá mi babička, píšu bakalářku...) a už je toho na mě nějak moc. Prosím o radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lily,
díky za dotaz i za důvěru, se kerou se na nás obracíte.
Rozumím tomu tak, že máte docela hodně starostí - píšete bakalářku, umírá vás babička, a chování vašeho přítele se za posledních pár měsíců nejspíš postupně a nenápadne, ale ve výsledku značně změnilo k horšímu. Jeho nálady jsou nevyzpytatelné - jednu chvíli je to extrémní miluji tě, jindy nadávky, agrese, křik a nevraživost. V zásadě to vypadá, že jste odkázaná na to, s jakou náladou se ukáže. Sama na to nemáte velký vliv. Ale nakonec jste to vy, kdo si to "slízne". Sama píšete, že ho na sezení nepřemluvíte. Asi tušíte, že by to mohla být správná cesta. A ona asi i bude. Není nic špatného na tom, abyste si zašla promluvit s někým nestranným, kdo nebude soudit vás, ani přítele, s kým budete moci mluvit o situaci více do podrobna a v širších souvislostem, kde byste si mohla ulevit od svých strachů, pocitů viny nebo bezmoci a smutku. Pokud je člověk takovými emocemi zahlcený, nebývá schopný příliš racionálně uvažovat, a plácá se pak v začarovaném kruhu s tím, kdo s drogami experimentuje. Je proto dobré se v prní řadě postarat o sebe a teprve pak se pokoušet pomáhat druhému. Ono totiž nepomůže, když se v tom budete motat společně. Pomůže, když někdo věci narovinu pojmenuje, nastaví hranice tak, aby mu nebylo ubližováno, popíše, co vidí a cití, co potřebuje, postará se o sebe, a pak předá další díl zodpovědnosti druhému.
Píšete, že jste z Prahy. Proto bych vás odkázala na naši Poradnu pro rodiče, partnery a blízké uživatelů drog. Najdete ji hned v centru, v Žitné ulici. Kontakt přikládám. Služby poradny jsou poskytovány velmi diskrétně a také zdarma.
Poradna pro rodiče SANANIM
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Přeji hodně sil a budu velmi ráda, když se ozvete, jak jste se rozmyslela, případně jak se situace vyvíjí.
Držím palce,
Gabriela Minařík.