Drogy
Nikol
Dobrý den, mám 22 letou dceru. Která kouři trávu a občas si vezme i nějakou drogu. Bohužel dcera se mnou již nebydlí, takže nevím jakou drogu a jak často i kouři trávu. Sice jsme v kontaktu, ale na tohle téma se nechce bavit. Dcera je velice inteligentní, tedy spíše byla, zanechala školy a teď tvrdí, ze by si vše chtěla dodělat. Bohužel její stavy jsou buď veselé a nebo vražedné. Pokud má stavy vražedné, vždy mě vyhledá a tráví čas se mnou. Já už ale nemohu dále a proto bych se ráda zeptala, zda jí mohu nechat hospitalizovat a nebo ji pomoci jiným způsobem. Vím, že musí chtít hlavně ona sama. A to se právě obavám, že nebude chtít. Argumentuje tím, ze hulení je zdravé a drogu si vezme jen když má údajně bolesti těla. Moc Vám předem děkuji za odpověď. Hezký den.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Nikol,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Píšete, že s dcerou nežijete a kontakt s ní bývá provázen vražednými stavy, pod kterými si neumím nic moc konkrétního představit. Můžete se pokusit situaci popsat podrobněji, nebo vás mohu rovnou odkázat na poradnu, kde byste mohla osobně, podrobně a v souvislostech o všem hovořit. Nikdo by vás nesoudil, ani nehledal chyby, ale naopak byste se mohla svěřit, dověděla byste se více o možnostech léčby, jejím smyslu a podmínkách (včetně vysvětlení principu dobrovolnosti léčby), případně možnostech a podmínkých nedobrovolné hospitalizace (kdy a jak jí lze dosáhnout atd.). Zároveň byste mohla mluvit o tom, jak se cítíte, co byste potřebovala, co vám s dcerou funguje a co naopak selhává, a připravila byste se na rozhovory s dcerou, kdy se pokusíte stavět na tom, co vás spojuje (záleží vám na ní, máte o ni strach, máte i společnou hezkou minulost, znáte ji z dřívějška a víte, co ji bavilo a dělalo radost), popsat, co vidíte (jak vypadá, chová se, mluví, jakých změn si všímáte - zanechání školy apod.) a vymezit se (nelíbí se vám užívání marihuany a nechcete ho podporovat). Když se lidé znají dlouho, často jsou změny postupné a nenápadné a o to hůře se ze začarovaného kruhu vystupuje. I proto ve většině případů pomůže, když mluvíte s někým nestranným, kdo není ve věci osobně angažován. Co vy na to? Dávala by vám návěštěva poradny smysl?
Pokud ano, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.