Abstinenčné príznaky?
Romana
Dobrý deň. Chcel by som sa poradiť o mojom strýcovi, ktorý dá sa povedať popijal cca 30 rokov (nikdy neprišiel o zamestnanie, vždy pil mimo zamestnania)
Problém je v tom, že našiel si novú známosť a raz mal zdravotné ťažkosti (rozbuchalo sa mu srdce) tak sa zrejme zľakol a prestal zrazu piť. Viem, že alkoholizmus spôsobuje psychickú a fyzickú závislosť. Možno sa tej fyzickej už zbavil, lebo hovorí, že už nechce piť. Medzitým začal mať ešte väčšie ťažkosti (prekonal srdcový infarkt) aktuálne je už 3 mesiace na PN.
Neustále ma podla mňa nespecifikovatelne zdravotné problémy, to jest.toci sa mu hlaa, vnútorný nepokoj, búšenie srdca a a podobne. (pritom srdce už má okej) Lekári mu zatiaľ absolútne nič nezistili. Stryco ich odmieta informovať o tom, že požival dlhodobo alkohol.
V rodine si myslíme, že by to mohol mat abstinenčné príznaky. Viete mi prosím poradiť, ako mám postupovať?

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, děkujeme za dotaz.
To, co popisujete, tedy točení hlavy, vnitřní neklid, bušení srdce apod. (pocení, třes, nespavost?) jsou skutečně příznaky, které se hodně podobají odvykacímu stavu od alkoholu (fyzickému, tedy tělesnému). Ten ale odeznívá zhruba do týdne od vysazení alkoholu. Nějaké mírnější potíže můžou určitě přetrvávat i déle, bude to velmi individuální. Tři měsíce jsou už docela dlouhá doba, na druhou stranu, váš strýc popíjel třicet let a je možné, že prostě bude trvat déle, než se to úplně srovná. (Psychická složka závislosti spočívá spíše v té touze se napít, kterou možná váš strýc teď má potlačenou.)
Vysazení alkoholu také někdy může například odkrýt nějaké dlouhodobé problémy s úzkostmi, které si dotyčný alkoholem „léčil" a které tak nebyly pořádně vidět. Váš strýc také nedávno prodělal závažnou srdeční příhodu, která ho mohla ovlivnit tělesně, ale i po duševní stránce. Možná si to ani nepřipouští, ale podvědomě může mít větší obavy o své zdraví, o své fungování... To všechno může přispívat k tomu, že se necítí dobře.
Vašemu strýci bych proto poradila, aby zkusil vyhledat radu odborníka z oboru psychiatrie. Možná to pro něj je nepřijatelné, „není přece blázen". To rozhodně netvrdím :) Ale právě s psychiatrem si může na rovinu promluvit o tom, jak se má, co ho trápí, jak to má s pitím, a zároveň je docela dobrá možnost, že se doberou nějakého řešení. (Může to být nějaká forma medikace na úzkosti, ale třeba pomůže už jenom rozhovor, který strýce uklidní.) Bylo by asi dobré, kdyby se jednalo o psychiatra/psychiatričku se zaměřením na závislosti, ale není to nezbytně nutné (pokud by to byl problém např. z hlediska dostupnosti).
AT ambulance (zaměřené na závislosti) nebo psychiatrické ambulance si můžete vyhledat zadáním do vyhledávače, nebo nám můžete poslat města, která má strýc dostupná, a my vám rádi kontakty vyhledáme.
Strýc se také může obrátit přímo na naši poradnu - je tu i možnost anonymního dotazu. Rádi to s ním probereme.
Ozvěte se, kdybyste měla ještě nějaké otázky!
Pěkný den
T.E.