Snižování frekvence
Mia
Dobrý den, mám přítele, který cca 10 let užívá pervitin příležitostně, loni však bydlel u vařiče a bral rok téměř denně po gramu. Poslední půlrok snížil frekvenci na dvakrát za měsíc, nyní jednou za měsíc. Motivaci přestat má. Nadále chce snižovat frekvenci užívání. Je možné takovým způsobem přestat? Existují lidé, kteří se z toho dostali postupným snižováním dávky a frekvencí? S léčebnou už zkušenost má a negativní, podle něj mu tohle nepomůže. Chce přestat sám a tvrdí, že to zvládne. Nyní změnil sociální prostředí a ve mně má podporu. Mám ale obavy, zda nejsem příliš naivní. Děkuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den, Mio,
pervitin není fyzicky návyková látka, jako například heroin nebo jiné opiáty, není tedy potřeba pozvolné snižování, pervitin lze přestat brát ze dne na den. Je, ale výrazně psychicky návykový, takže je třeba pracovat na motivaci, vůli a odhodlání, také na změně vzorců chování...
Níže v odkazech informace, doporučuji pročíst.
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Co se týče vysazení pervitinu, příjemný stav to není, ale nehrozí dramatický abstinenční syndrom jako například u heroinu. Pervitin je stimulující látka, organismus je jeho konzumací nadmíru nepřirozeně vybuzen, po vysazení tedy následuje silná únava, až vyčerpanost. Je zapotřebí doplnit vitaminy, minerály, dodržovat pitný režim a vyváženě jíst. Nechat organismus odpočinout. Po psychické stránce můžete očekávat rozlady nálad, emoční propad, neklid, nervozitu, úzkost. Přítel může zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně. Pervitin je látkou, na kterou vzniká především silná psychická závislost, tudíž se dá předpokládat, že se budou průběžně po vysazení dostavovat ,,chutě" na další užití v různých intenzitách a frekvencích. Je třeba s nimi počítat, nezaleknout se, vydržet je a nechat odeznít.
Pokud to myslí přítel s abstinencí vážně, bylo by rozumné, aby se na odbornou pomoc obrátil. Zmiňujete, že v léčebně byl, nemá dobrou zkušenost. Jsou různé možnosti, jak se léčit, může zkusit jiný typ, pro začátek třeba jen ambulantní. Nezávazným pohovorem myslím nemůže nic ztratit. Stejně tak se můžete poradit i Vy, klidně bez něj, pokud se nebude chtít zapojit on. Kontakty Vám rádi pošleme, když uvedete, jaká města máte v dobrém dosahu.
Mějte se zatím hezky, MK