Dobrý den.
Jana
Chtěla bych poradit ohledně bratra. Je alkoholik, je mu 48 let. Poprvé když přestal pít vydržel abstinovat 6 let. Zvládl to sám, bez léčení. Pak začal znova a to bylo horší než poprvé, začal mít problémy se slinivkou, játry a skončilo to velmi tragicky. Několik dní byl v umělém spánku, akutní zánět slinivky a všech vnitřních orgánů. Lékaři nedávali naději a přece nakonec se z toho dostal bez nějakých zdravotních omezení. Byl to doslova zázrak. Byl to pro nás všechny nový začátek. Teď abstinovat vydržel už jen dva roky a znovu pije s kratšími nebo delšími přestávkami. Když chce přestat musí mu někdo pomoct ale teď už ho v nemocnici nechtějí vzít že si to dělá sám, že mají prednější pacienty. Když chce přestat je mu zle, je ve slepé ulici. Když se před nedávnem hlásil na detoxy všude bylo plno a čekací doba tři týdny. To ho odradí a nenahlásí se nikde. Máme strach že za chvíli se mu zas může ozvat slinivka. Neexistuje nějaké urychlení když je na tom člověk špatně. Děkuji Jana

Odpověděl: Markéta Kordová
Jano, dobrý den,
je mi líto, že se situace s bratrem stále opakuje. Chápu, že je to pro nejbližší okolí velká zátěž spojena s nemalým množstvím problémů...
Bohužel, kapacita detoxifikačních jednotek je většinou plná a čekací pořadníky vyjdou někdy až na týdny. Pokud by bratr stál o to nastoupit na detox, nenechte se Vy ani on odradit delší čekací lhůtou. Je potřeba obvolat všechny detoxy a zjistit si, kde by to bylo nejkratší. Také klienti dělají co, že se domluví na více místech a nastoupí tam, kde je vezmou dříve, s těch dalších pak plánovaný nástup zruší (tím se logicky další v pořadníku posouvá blíže termínu). Takže se může klidně stát, že i když bratr dostane termín třeba za tři týdny, může ve výsledku nastoupit dříve, protože se někdo, kdo je před ním v pořadníku omluví z tohoto důvodu nebo si léčbu rozmyslí úplně (to se také stává).
Seznam detoxifikačních jednotek naleznete v databázi, zde: www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci zadat kraj, okres, město a druh (v tomto případě Detoxifikace).
Pokud by byl bratr v ohrožení zdraví či života (nebo svým konáním ohrožoval na zdraví či životě někoho dalšího) je možno zavolat záchranný systém. V takových situacích může být takto ohrožená nebo ohrožující osoba převezena a hospitalizována, kde je po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace. To jsou, ale většinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická diagnóza.
Stačí to takto? Klidně ještě napište, MK