Syn šňupe pervitin
Linda
Dobrý den, mám trápení s téměř 21letým synem. Před 10 měsíci jsem zjistila, že šňupe pervitin. Už dříve jsem měla podezření, ale myslela jsem, že je to po huleni marihuany. Když jsem si to uvědomila zpětně, tak už to musí trvat určitě přes 2 roky. Nechtěl chodit do školy, nevstal ráno, já jsem ho nutila, vozila autem, psala omluvenky, rodičáky probrečela. Nakonec ho vyhodili. V práci nikdy dlouho nevydrží, maximálně 3 měsice, takže finance jsou hlavně na mě. Já ho živit nemůžu, není z čeho a ani nechci. Myslím, že tak tak 4 krát do měsíce si to dá. Když měl nastoupit první den do práce před týdnem, tak byl tak vyřízený fyzicky i psychicky, že nebyl schopen vstát. Jen spal a jedl. Je hubený, oči propadle. Jsem zoufalá a nevím co s ním. Není to k žití, jsem už 3 roky v depresi. Když nejsem doma, přivede domů fetaky, ztratilo se mi už dost věcí. V noci když spím, tak on chodí sem a tam, slyším výtah, přivedl i domů nějaké rádoby kamarády. Otce to nezajímá, jsme rozvedení a o syna zájem nemá. Nikdo z rodiny nepomůže. Všichni jen kritizují, že jsem ho špatně vychovala. Vyhodit na ulici ho nechci, ale už jsem o tom také přemýšlela. Nyní přemýšlím o stěhování, prostě nějakou změnu. Nevím jak dál takhke žít. Vím, že musíme navštívit poradnu,ale syn tam nechce jít, že prý to zvládne sám, ale jen řeči zatím. Můžete mi poradit? Děkuji zoufalá matka.

Odpověděl: Amrit Sen
Lindo, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu, že dlouhodobě zažíváte velmi náročnou situaci a syn nejspíš užívá návykové látky daleko intenzivněji, než jste schopna si připustit a s největší pravděpodobností se na nich stal závislým. Rozumím i pocitům bezradnosti a bezmoci, dobře, že píšete.
Zřejmě tušíte, že od nás nedostanete žádný samospásný návod, protože neexistuje. Internetové poradenství má své limity a tím, kdo v této bolestné situaci potřebuje podporu především, jste Vy. Kdo nedokáže pomoci a ošetřit sebe, těžko může být co platný někomu dalšímu, v souvislosti se závislým synem to platí dvojnásob.
Proto Vám doporučuji především, než začnete cokoli dalšího podnikat, vyhledat odbornou podporu a pomoc pro sebe, zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo obdobného zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další bezplatné služby rodičům a blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak postupovat, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jakým chybám se rozhodně vyhnout. Dozvíte se, jak se synem komunikovat, jaká pravidla nastavit, jak je držet a jak dostát domluvených opatření, která mají při jejich porušení následovat. Můžete si domluvit průběžnější konzultace, abyste věděla, jak reagovat a postupovat v situacích, které přinese blízký čas. Dozvíte se, jak se lze pokusit podpořit motivaci syna ke kontaktu s odborníky a případné léčbě, motivaci, bez které, pokud se má něco změnit k lepšímu, syn neobejde.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Kontakty můžete nabídnout i synovi, tím nic nezkazíte.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sami, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované, bezplatné Poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html Otevřít odkaz v novém okně
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Jednejte, ale nezapomínejte na sebe a vlastní život, byť je to těžké. Udělejte si radost, naordinujte si aktivity, které Vás baví a přinesou Vám radost, vyražte mezi přátele. V opačném případě poroste riziko, že se stanete spoluzávislou, aniž byste návykové látky užívala, že přijmete závislostní vzorce chování a na svůj život a štěstí úplně rezignujete. To by neprospělo Vám, synovi, ani zbytku světa.
Přeji Vám i synovi vše dobré, kdykoli napište, jsme tu pro vás.
Amrit Sen