Drogy a tehotenstvo
Dominika
Dobry den,
Priatel pocas poslednych 4 mesiacov uzival pocas vikendov drogy - kokain, marijuana a amfetamin. Nikdy to nebolo prilis velke mnozstvo, avsak som otehotnela a on mi teraz vycita, ze som SI dieta nechala a ci som ochotna riskovat, ze nebude zdrave. Moze mat tento jeho zivotny styl negativny dopad na dieta? Ak Ano, da sa to zistit vysetreniami pocas prveho trimestra? Velmi ma vystrasil a zacinam pochybovat, ze som sa rozhodla spravne. Dakujem.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Dominiko,
předně díky za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Víte, ono je většinou případné poškození mužské pohlavní buňky natolik fatální, že nebývá buňka/spermie životaschopná. A pokud by přeci jen byla, nejspíš by se po splynutí buňky s vajíčkem poškození objevilo rychle a intenzivně a zárodek by velmi záhy uhynul, těhotenství by bylo ukončeno možná tak rychle, že byste si ani ničeho zásadního nevšimla. Proto bych předpokládala, že byla spermie obecně v pořádku.
Obavy bych však měla z chování vašeho partnera, z toho, jaký bude jeho životní styl v budoucnu. Jednak bych se obávala pokračování v užívání drog, druhak bych měla nepříjemný pocit z toho, že rozhodnutí a zodpovědnost za to, že jste otěhotněla a zůstala těhotná přičítá pouze vám, jako by se sám k těhotenství a blížící se roli otce stavěl s velkou ambivalencí. Chce vůbec dítě a hodlá s užíváním skutečně přestat a stát se zodpovědným rodičem? Nebo má pochyby? Pochopila jsem to z dotazu správně?
Předně vás chci uklidnit pokud jde o zdraví dítěte. Těhotenství s sebou nese vždy svá rizika, ale pokud jde o užívání partnera v minulosti, následků na dítě bych se neobávala. Nicméně zeptat se můžete i svého gynekologa. Ženy jsou v těhotenství někdy úzkostnější, ptají se na kde co, určitě nebudete první. Klid vám jistě dodají i další podrobnější vyšetření, zejména screeningy, ptejte se lékaře, pokud screening nedělá, doporučí vám vhodné zařízení. To, čeho bych se obávala více, je partnerovo užívání v budoucnosti.
Držte se a kdyby cokoli, napište, třeba i jen jak se situace vyvíjí. Rozhodně nezůstávejte s obavami a nejistotami sama, najděte si někoho, komu důvěřujete, svěřte se. V těhotenství máte být v klidu, mít od partnera a blízkých podporu a né se stresovat nějakými obavami. Pokud už nějaký důvod k obavám skutečně je, pak hledejte pomoc a úlevu a to ať už se rozhodnete pro to zůstat těhotná, nebo těhotenství ukončit.
S přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.