Drogy v rodině
Nik
Dobrý den,
Chtěla bych začít od začátku. Asi před rokem a půl jsem se seznámila s klukem v clubu, kde byl za barem a já se tam chodila bavit. Po nějakém seznámení jsem zjistila, že vyrůstal v dětských domovech a pak byl i v dětském domově s výchovný ústavem. Tak nějak jsme si sedli a začali jsme spolu chodit. Několikrát přišla řeč na téma drogy, protože vím, že o tom ví hodně a já studuji specialni pedagogiku, tak mě to zajímá, ale on mi vždycky řekl, že je bral dřív a teď už ne. Asi půl roku potom, co jsme spolu byli jsem nečekaně otěhotněla. Domlouvali jsme se, jestli si dítě necháme nebo ne a rozhodli jsme se, že ano. Až v průběhu těhotenství jsem zjistila, že se ho a divné, ale drogy mě vůbec nenapadly. Byl strašně paranoidní, někdo ho sleduje, někdo po něm jde a pořád všude viděl pavouky. Do toho má astma. Jednou měl svůj paranoidní záchvat a do toho astmatjcky, tak jsem volala jeho nejlepšímu kamarádovi, aby ho odvezli do nemocnice. Přijel i s jeho přítelkyni a řekli mi, že má nějaký toxický stav (nebo jak se tomu říká). Já jsem nevěděla, která bije. Myslela jsem si nebo mě to ani nenapadlo, že by něco bral a ona mi řekne, že ani nepřestal a jede v tom pořád. Zjistila jsem, že to i nějakou dobu převazel. Poté mi nasliboval kde co, že s tím přestane a já mu uverila. Přestěhovali jsme se do jiného bytu, on si našel skvělou práci. Všechno vypadalo, že to bude dobré nebo alespoň lepší a on začal podezirat mě z něčeho, u moji rodinu, přišel kvůli své paranoi o práci a prostě jsem věděla, že je v tom zase a nebo pořád. Když jsem byla těhotná, mohla jsem se jen sbalit a odejít, ale máme dítě a nemůžu se jen tak sbalit a odejít. Nejhorší je, že má do toho astma a kolikrát kvůli tomu stavu přestal dýchat. Dneska měl zase ten stav a říkal, že ho kousl nějaký pavouk a umírá. Už toho mám dost a chtěla bych vás poprosit o radu, co můžu dělat?

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravíme Vás Nik,
z Vašeho textu je zřejmé, že se nacházíte v opravdu složité situaci. Popisujete, jak jste se seznámila s klukem, sedli jste si a začali spolu chodit. Po nějaké době jste s ním otěhotněla. Věděla jste od něj, že má zkušenosti s drogami, ale tvrdil Vám, že je to minulost. Vy jste mu věřila, což jě pochopitelné - v partnerském vztahu a zejména na jeho začátku chceme tomu druhému věřit, nepochybujeme o tom, co nám říká. Vztah je přece založený na důvěře.
Za nějakou dobu jste však pochopila, že Vám neříkal pravdu a ře drogy užívá i nadále. Slíbil Vám, že přestane a začal se snažit. Vypadalo to, že je vše na dobré cestě. Přítel si našel práci, přestěhovali jste se. Znovu se však objevily psychické problémy, které skutečně mohou mít úzkou souvislost s užíváním drog, přítel začal být podezíravý až paranoidní. A vy jste věděla, že v tom zase lítá. Složitost situace bezpochyby spočívá také v tom, že spolu bydlíte a zejm. že spolu máte dítě.
Obecně řečeno, spolužití s člověkem závislým na drogách může být velice náročné. Jeho chování a prožívání bývá velmi ovlivněno drogou. Stavy intoxikace bývají nezřídka následovány dojezdy, kdy se tělo i psychika dává dohromaty, ale taky přetrvávající paranoiou nebo dokonce toxickou psychózou, o které píšete. Partneři a partnerky lidí užívajících drogy jsou tak často dlouhodobě vystavování nejistotě, nepředvídatelnosti, přestávají onomu člověku důvěřovat a začínají pochybovat o tom, zda má takový vztah nějakou perspektivu. Zdá se, že v podobné situaci se nyní nacházíte i Vy. Současně myslíte i na své dítě.
Je zcela přirozené, že Vám v současné situaci není dobře a voláte po změně. Slyšíme obavy o sebe, Vaše dítě, možná i o partnera. Píšete, že pohár Vaší trpělivosti už přetekl. Je určitě zdravé si v nějakém bodě říci, že už jsme se snažili tomu druhému pomoci dost a nyní už budeme myslet sami na sebe; a ve Vašem případě i na Vaše dítě.
Z naší zkušenosti bývá úlevné, když může člověk svou  situaci s někým otevřeně probrat, dostat podporu a pochopení, radu, zpětnou vazbu atd. Máte někoho takového, s kým byste mohla svou aktuální situaci posdílet? Někdo z rodiny, nějaký jiný blízký člověk?
Pak je tu ještě další možnost. Studujete pomáhající profesi a tak jistě víte, jak může být někdy prospěšné navštívit odborníka a pomocí rozhovorů a probírání dalších kroků začít svou situaci nějak řešit. Stála byste o takovou konzultaci? Možná víte, že v síti adiktologických služeb existuje také možnost bezplatného poradenství pro osoby blízké uživatelům drog. Když nám napíšete, odkud jste, rádi Vám zašleme kontakty na taková zařízení ve Vašem okolí.
Nebo je ještě něco jiného, co byste nyní nejvíce potřebovala? Určitě ještě napište.
Za drogovou poradnu, Jiří Tupý