Pritel
PesKockaKrecek
Dobry den, muj pritel bral drogy pred 2. lety - extaze a dokonce snupal pervitin. Je cisty, zjistil, ze to neni nic pro nej a ma dost silnou vuli. Pouze uziva marihuanu.
I kdyz me ujistuje, ze se drog uz nedotkne (ma opravdu silnou vůli) je mozny, ze po nich opet sahne? Je to dost sebevedomy a chytry clovek, do drog se dostal kvuli psychickym problemum. S marihuanou Bohuzel prestat nechce. Nevim, zda nas vztah ma cenu - ja jsem dost ambiciozni, chci jit na medicinu a mam strach, ze by me pouze brzdil, i kdyz ho neskutecne miluju... nechci, aby do drog znova spadnul a nedejboze abych do toho spadla Ja.
Dekuji

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravíme Vás,
zdá se, že Vám na přítelovi zálěží, ale současně si nejste jistá, zda váš vztah má perspektivu. Dokážete na přítelovi vidět pozitivní a silné stránky - je sebevědomý, chytrý, má silnu vůli. Na druhu stranu Vás znepokojují jeho zkušenosti s drogami - vyzkušel extázi, pervitin, aktuálně pravidelné kouří marihuanu. Obáváte se, aby do toho opět nespadl nebo abyste do toho nespadla Vy - máte plány, chcete studovat... Současně píšete, jak moc přítele milujete. Rozumíme Vaší rozpolcenosti.
Ptáte se, zda může přítel opět sáhnout po drogách, přestože Vás ujišťuje, že to neudělá. Těžko předvídat, jak se Váš přítel zítra nebo třeba za rok zachová. Je skutečně možné, že zjistil, že drogy nejsou nic pro něj a už pervitin, extázi ani jiné stimulanty nikdy neužije. Zároveň pravidelně užívá jinou drogu, která může za určitých okolností přinášet také velmi negativní následky - marihuanu. Zmiňujete, že přítel se dostal do drog kvůli psychickým problémům - přestože nepíšete, o jaké konkrétní psychické problémy šlo, obecně řečeno je užívání drog lidmi, kteří jsou nějak psychicky zranitelní, více než nebezpečné. Často se např. stává, že droga funguje jako nevhodně zvolený způsob sebemedikace, sebeléčení, avšak mnohdy s negativními vedlejšími účinky, které se dříve či později dostaví. Nevíme, zda přítel řešil své psychické problémy s nějakým odborníkem, zda se je snažil řešit také jinou, zdravější cestou, než jsou drogy...
Protože je zřejmé, že Vám na vztahu záleží, asi bychom Vám poradili, abyste se o své obavy s přítelem podělila. Jak jinak zjistíte, zda pro Vás má vztah dlouhodobou perspektivu? Věříme, že blízký vztah unese i ten nejotevřenější rozhovor. Nebo byste stála o osobní konzultaci s odborníkem z adiktologických služeb? Když nám napíšete, kde bydlíte, pošleme Vám odkazy na konkrétní zařízení. Konzultaci tam poskytují profesionálové bezplatně a v případě potřeby také anonymně. Pokud Vás ještě něco napadá, určitě napište.
Za Drogovou poradnu, Jiří Tupý