Drogove zavisly
Janka
Dobry den.muj přítel je drogove zavisly. Nechodi ani uz do prace a ma dluhy na zdravotnim. Bere kazdy den a styka se s divnyma lidma. Hledala jsem na internetu nejakou pomoc. Myslim.ze uz jedine co mu muze pomoct je lecebna. Ale domnívám se.ze pokud nema zaplacene zdravotni.tak ho nikde nevezmou. Prosim o pomoc.co delat. Je to skvely chlap a chci mu moc pomoct.

Odpověděl: Amrit Sen
Janko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši starost o přítele i to, že mu chcete pomoci a nevíte, kudy kam.
Nepíšete nic o tom, jak svoje užívání vnímá on, ani o tom, jestli je nakloněn tomu závislost řešit, pak je, odpusťte, těžké, nacházet schůdná doporučení. Možná tušíte, že pokud svoje užívání přítel nevnímá, jako problém a není otevřen tomu, aby podnikal kroky ke své úzdravě, můžete se Vy i zbytek světa svléci z kůže a rozkrájet na kousíčky, ale nezmění se nic.
Nepíšete ani o tom, jestli je mezi vámi vztah partnerský, nebo přátelský, co, ani jak dlouho užívá, abychom mohli lépe doporčení zacílit. Někdy je dokonce největší pomocí nepomáhat. Říci závislému, že ho mám ráda, záleží mi na něm a mám o něj strach, nabídnout kontakty na odborníky a služby, jejichž bezplatné i anonymní pomoci může využít, stáhnout se a z dalšího kontaktu, či soužití ustoupit. Nabídnout mu další podporu pouze v případě, že začne konat, respektive léčit se.
Partneři, rodiče a blízcí závislých, bohužel velmi často chybně volenou podporou jen umožňují závislému setrvávat v užívání, nebo přímo, byť s nejlepšími úmysly, podporují jejo propad do ještě hlubší závislosti. Neumožní mu, aby pocítil a nesl odpovědnost za svá konání a rozhodnutí, připraví ho možná o poslední důvody a motivaci ke změně.
Doporučuji Vám tedy, než začnete cokoli dalšího podnikat, vyhledat odbornou podporu a pomoc pro Vás, zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další bezplatné služby blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky, není nad osobní pohovor. Nesejde tolik na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo obdobnou službu.
Při něm se, po bližším seznámení se situací, dozvíte, jak a jestli v situaci být, jak se závislým komunikovat, kam až zajít a kam ne, jakých chyb se rozhodně vyvarovat, a jak se "ošetřit", abyste stála nohama na zemi a byla pevnější v kramflecích, případně jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas.
Zkušený odborník/ce Vás také seznámi, a to může být velmi důležité, jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky, členy svépomocných společenství uzdravených a uzdravujících se závislých a vstupu do některé z forem intenzivní léčby závislosti.
Dluhy na zdravotním a sociálním pojištění nehrají pro vstup do léčby žádnou roli, pojišťovny hradí léčbu ve zdravotnických zařízeních každému pojištěnci, tedy i těm, kteří ho neplatí.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty pro Vás i přítele obratem pošleme. Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení, vyhledat Vy, nebo přítel sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované bezplatné poradny:
Poradna pro rodiče, parnery a osoby blízké SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce Vám i příteli,
Amrit Sen.