Strach z nakazeni
Ilona
Dobrý den,
měla js nechraneny vztach zhruba půl roku s clovekem, u kterého jsem nevěděla o jeho minulosti,i kdyz jsem se ptala jeho samotného a jeho rodiny nikdo mi nic neřekl ze užíval drogy a pohyboval se ve špatném prostředí.Ptala js se ho hned jestli nekdy nemel nejakou pohlavni nemoc atd tvrdil razantne ze nemel.Pritom nikdy na zadnych testech nebyl a mne lhal!!Cim dele jsem se s nim stykala zdal se mi divny ze bude proste nemocny...zhruba po pul roce se mu udelalo spatne a az nahodnym vysetrenim mu zjistili syfilis!Ja mam fobii uz od mala z pohlavnich nemoci,byl preleceny penicilinem, mesic na infekcnim a ja jako sexualni kontakt jsem musela pul roku dochazet take na testy, bylo mi receno ze se nemusim bat ze uz neni infekcni presto se denne trapim co vse jsem od neho mohla chytit,jsem zodpovedny clovek a mam z tohoto proste strach,mne po prvnim styku hned palilo pri moceni, hrozne me bolely svaly a klouby ba tyden ale trpim na zanety mocoveho mechyre takze jsem sla k obvodni pro antibiotika jak jsem roky zvykla.Mam v sobe ted panicky strach jestli to v sobe nemam a co vse jsem mohla chytit i pri libani ze slin, citim se proste divne psychicky ale z toho strachu co vse se mi do tela mohlo dostat.Já se o své zdraví hodně zajímám, mam celý život strach z pohlavních nemocí a vždy jsem se špatnému prostředí vyhýbala, nekourim, nepiju alkohol, uznávám zdravý životní styl a důkladnou hygienu.Kam si mam dojít na dukladne vyšetření, četla jsem ze je to také dost drahe, ja chodím pravidelně na prevenci co se týče gynekolog, prsa, zubař... je mi to dost trapné řešit toto v mém věku, je mi uz 38let.Pry kouril marihuanu a snupal pervitin, drogy si ale nikdy nepichal nitrozilne, ovsem se pohyboval ve špatném prostředí.Nikdy by me nenapadlo ze budu muset toto ja řešit.Pry jsou nebezpecne take chlamydie atd.Co vse si mohu nechat vysetrit.Dekuji

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Ilono,
je fajn, že jste napsala. Není pochyb, že se cítíte stále mizerně. Zažila jste zklamání, partner narušil Vaší důvěru a intimitu. Z toho co píšete, jste na sebe velmi opatrná, citlivá a plná nejistoty. To je naprosto v pořádku.
Nevím, jak je to dlouho, co jste měla naposledy rizikový nechráněný styk. Jestli správně chápu, je to více jak půl roku, kdy jste mezi tím docházela na kontroly. Pokud se u Vás dosud neobjevily žádné příznaky, je pravděpodobné, že jste v pořádku a můžete zůstat v klidu. Pokud chcete mít jistotu, vyšetřit se můžete například u těchto specialistů příslušných medicínských oborů - dermatovenerologie, gynekologie, urologie, sexuologie, ambulance tropické medicíny aj.
Doba, za kterou je možné detekovat infekce je různá a závislá na zpětné vazbě vypovídající hodnoty patogenu v těle. Aby bylo možné brát výsledek za průkazný, je třeba brát v úvahu dobu, na kterou je potřeba vyčkat, než půjdete na vyšetření - tj. inkubační doba a příznaky pohlavních chorob.
Níže uvádím příklady:
• HIV 2-3 měsíce
• Antigen hepatitidy B 50-180 dní
• Aantigen hepatitidy C) 2 týdny až 6 měsíců, nejčastěji to bývá 6 - 9 týdnů
• kapavka 2 - 8 dní
• syfilis 4-6 týdnů
• chlamydie 7-21 dní
• venerický lymfogranulom 7-21 dní
• Trichomoniáza inkubační doba je 4-20dní
• filcky, muňky 1-3 týdny
• kondylomata, genitální bradavice 6 týdnů až 8 měsíců
• měkký vřed 4-7 dní
Určitě je vhodné také vyhledat nějakou blízkou osobu, které důvěřujete a své obavy a prožívání s ní sdílet. Je skvělé nebýt na to sama, ulevit si a vypovídat se. Můžete se také obrátit na psychoterapeutickou pomoc.
Pokud napíšete, odkud jste, můžeme Vám vyhledat vhodné kontakty.
Klidně i napište, kdyby Vás ještě cokoliv dalšího napadlo, jsme tu pro Vás.
Přeji Vám vše dobré a hodně zdraví.
S pozdravem,
Nikol Spůrová