Dcera užívá xanax
Michaela
Dobrý den, potřebuji poradit ohledně dcery. Nedávno ji bylo osmnáct let. Těsně před osmnactinami se mi se slzami v očich svěřila, že potřebuje pomoc, že je asi zavysla na lécích (konkrétně na xanaxu) Vše jsme spolu probraly a já zacla hned druhý den situaci řešit abych ji pomohla. Našla jsem psychologa a nyní už přes dva měsíce dochází na terapie. Bohužel ale měla nedávno opět stavy, kdy jsme se hadaly po telefonu, byla opilá, posílala mě do hajzlu.... atd. Byla opilá, takže i přes to, že mi to vše bylo líto a sama jsem to obrecela, druhý den mi volala, zda se může vrátit domů, omlouvala se a opět jsme mluvily a já ji ujistovala, že tu jsem pro ni a že jí pomůžu.... Připadám si jako kolovratek ale je to moje dcera a udělám co můžu abych ji pomohla. Po tom všem bylo opět ticho a klid a teď byla u kamarádky kde udělala scénu, bouchala pěsti do nábytku, plakala, byla opilá a měla v sobě xanax. Kamarádciny mamince se svěřila, že i přes to, že říká, že xanax nebere, tak si ho opět někde sehnala a dala si ho. K tomu alkohol a už bylo zle. Když jsem ji od kamaradky vyzvedavala opět jsme mluvily a situaci probiraly. Sama uznala, že asi potřebuje něco jiného než terapie. Nevím jestli mám shánět nějaký program na detox kde bude na nějakou dobu hospitalizovana nebo se to dá vyřešit ambulantně. Jsem bezradna. Hrozně ji chci pomoc i přes to, že utíká z domu,je stále plná omluv ale pak se vše opakuje umocnene alkoholem. Nechci ji nechat klesnout na úplně dno a bojím se aby si neublížila v rámci nějakého afektu. Děkuji za jakoukoliv radu jak mohu dceři pomoc.

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
myslím si, že Vaše dcera potřebuje spíše hospitalizaci než ambulantní pomoc vzhledem k tomu, že zneužívá léky v kombinaci s alkoholem. Nejsem si úplně jistá, zda s hospitalizací bude souhlasit. Pokud ano, máte z části vyhráno. Pokud ne, je třeba, aby docházela alespoň do nějakého K centra, kde by ji k léčbě motivovali a pomohli s nástupem do léčby ústavní.
Ústavní léčby býva cca na 3 měsíce, jedná se o psychiatrii se zaměřením na léčbu závislostí, kde projde detoxem a potom v rámci hospitalizace strukturovanou režimovou léčbou.
Můžete ji do K centra doprovodit, či do adiktologické ambulance.
Z Vašeho dotazu není jasné, zda dcera studuje nebo pracuje, měly byste si nastavit nějakou dohodu ohledně spolužití, která by vás obě chránila před výbuchy a zároveň dceři dávala jasné signály, zda funguje či nikoliv. To může být potom signálem k hospitalizaci.
Můžete si zavolat do Poradny pro rodiče a blízké SANANIM v Praze na tel. 284 824 234 nebo mobil 739 268 527, nebo vyhledat pomoc na www.drogy-info.cz (rubrika Mapa pomoci) podle místa bydliště.
Přeji hezký den, Dana Pěčová