Drogově závislí syn
Nadia nadya
Jak se mám zachovat,když syn, závislí na drogách alkoholu a hazardu,přes veškerou moji dlouhodobou péči a pomoc, si vždy na mě vzpomene jen když je v koncích, slibuje pláče prosí,ale já už mám strach mu pomáhat a nemám sil všechno to kolem něj prožívat do nekonečna. Mám hrozně výčitky že nevím ani nemám a už ani nechci mu pomáhat, protože tím nejvíc trpí jeho dvě sestry moje dcery, které jsou ještě nezletilé a já potřebuji energii a péči vkládat do nich a ne se nechat o ně obírat.

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den Nadio,
vaše situace opravdu není lehká. Rozumím tomu co prožíváte. Všechno jste to popsala ve svém dotazu.
Pokud je závislý jeden šlověk v rodině, zatěžuje to celou rodinu - jde o tzv spoluzávisost.
Funguje to i v případě, že spolu už nežijete.
Píšete, že váš syn vám volá většinou po pokusu o sebevřaždu. To je velmi vážné.
Píšete, že vás syn vždy využije - nespecifikujete bohužel co přesně tím myslíte.
Určitě by nebylo rozumné dávat mu peníze. Předpokládám, že to zklamání které prožíváte pramení z toho, že vám syn slíbí, že všechno už bude dobré, ale bohužel není....Máte mu to za zlé, to je samozřejmé.
Pravděpodobně to má za zlé i on sám sobě.
Je potřeba si uvědomit, že závislost (a zvláště kombinace alkohol, pervitin, hazard) je nemoc a jako každá jiná nemoc se musí léčit.
Co si pod takovou léčbou představit?
U vašeho syna by mělo jít nejdříve o tříměsíční léčbu v psychiatrické léčebně, poté by měl plynule přestoupit do léčby v terapeutické komunitě komunitě. Ta může trvat několik měsíců. Po léčbě v komunitě by měl mít předem domluvené doléčování v AT poradně, protože nejtěžší bývá právě návrat z léčebny kdy to člověk po léčbě nezvládne a zapadne do vyjetých kolejí. Taková léčba by měla trvat minimálně jeden rok.
Níže vám posílám kontakty na zařízení, nekterá AT zařízení poskytují i konzultace pro rodiče, je potřeba se na to informovat.
Nepíšete, jestli jste vy nebo vyše dcery docházely na nějaké poradenství nebo terapii. Tři roky jsou dlouhá doba a pro vaši rodinu to musí být velká zátěž.
Moje rada je abyste začala řešit sebe - tedy svou situaci (která se situací vašeho syna úzce souvisí).
Obraťte se na Poradnu pro rodinu v Šumperku a začněte docházet na pravidelné konzultace. Tak byste měla dostávat konkrétní rady jak se v které situaci zachovat. Přece jen by bylo dobré, kdybyste docházela k někomu, kdo se trochu vyzná v problematice závislosti. Je důležité abyste začala mluvit o sobě o své zátěži a trápení.
Adresa zdravotnického zařízení:
Odborný lékař psychiatrie, AT poradna
M. R. Štefánika 3
78701 Šumperk
IČO: 49589229
Telefon: +420583311323
Jméno: MUDr. Hajčman Pavel
Šumperk - MUDr. Helena Kršňáková
Psychiatrická ambulance,
doléčovací ordinace pacientů s problematikou závislostí,
Temenická 92, Šumperk, 78704,
tel. 583250085.
Terapeutická komunita Fides - Bílá Voda
E- mail: fides@olu.cz
Tel: 588 517 542, 588 517 547, 584 414 156
Počet lůžek: 18
Pokud jste se rozhodl pro komplexní léčbu drogové závislosti, absolvujete detox ( pokud ho potřebujete), případně motivační pobyt na příjmovém oddělení. Po motivačním pohovoru s terapeutem je Vám stanoven termín nástupu na Terapeutickou komunitu Fides.
Poradna pro rodinu Šumperk
Rodinné poradenství v Šumperku
Adresa: Palackého 2, 787 01 Šumperk
Telefon583 213 141
mobil: +420 725 477 295 problematika domácího násilí
Co se týče vašeho syna - píšete, že jste nad ním zlomila hůl - rozumím tomu, nemáte už sílu ho vychovávat a pomáhat mu. Ale nedávejte mu najevo že si myslíte, že už se ze své situace nemůže dostat.
Věřte stále, že to dokáže - protože taková víra a naděje může pomoct vám i jemu. On musí prožívat velká osobní trápení a cestu z nich musí najít sám prostřednictvím odborné pomoci. Vy už toho o moc více udělat nemůžete.
Moc vám přeju aby se vaše situace časem vyřešila a ve vaší rodině bylo vše opět v pořádku.
Za Drogovou poradnu
Marie Saudková