Moje sestra užívá pervitin
Elbena
Dobrý den, prosím pěkně o radu, moje 32letá sestra má problém s pervitinem. Našla si milence, který užívá pervitin, bohužel kvůli němu se rozvedla a má dvě malé děti o které teď poslední měsíc nejeví, až tak zájem. Dohodli se na střídavé péči, kterou nedodržuje a její bývalý manžel vesměs děti vychovává sám. Když už si je vezme, za dva dny už je vrací s nějakou výmluvou. Bohužel, ona nám nepřizná, že pervitin užívá. Dozvídáme se to od jejích, teď už asi bývalých kamarádek, které vidí, že je to s ní marné. Její chování odpovídá užívání pervitinu (hádavost, agrese, zpřetrhání kontaktů s rodinou a jejími přáteli, lhaní, nedochvilnost, výkyvy nálad). Kdykoliv se najede na téma drogy, je oheň na střeše a ukončuje konverzaci s velkou hádkou. A my prosím potřebujeme poradit, jak s ní vlastně komunikovat aby nás neměla za nepřítele a nejlépe jak jí přesvědčit aby si problém přiznala a chtěla se jít léčit. Přijde o všechno a hlavně o ty děti. Bohužel to asi nevidí.
Myslíme si, že v pervitinu jede něco přes půl roku, možná o něco déle, s manželem jsou od sebe od srpna.
Moc děkuji.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Elbeno,
moc díky za Váš dotaz a za to, že máte o Vaši sestru starost a snažíte se jí pomoci.
Realita je bohužel taková, že přimět někoho k uvědomění si problému s užíváním drog a k nástupu do léčby, je velmi nelehký úkol. Pokud ten, kdo drogy bere, nevnímá své braní jako problém, jen těžko ho něco ke změně přiměje. Každý má také svůj "bod zlomu", kdy se z braní začne stávat zátěž víc než zábava a kdy se obrátí o pomoc.
Každopádně můžete v momentech, kdy bude možné s Vaší sestrou v klidu hovořit, nabízet pomoc, například v doprovodu do pomáhajících služeb, jako jsou adiktologické ambulance, kontaktní centra apod. Můžete jí odkázat na stránky www.mamaadrogy.cz, na kterých se může dočíst, co vše může způsobit braní drog při současné péči o děti...tyto stránky mohou být zajímavým zdrojem informací i pro Vás.
Vám bych velmi doporučila obrátit se na služby určené osobám blízkým uživatelů drog. Určitě by Vám poskytly podporu a jsou také místem, kde se dá otevřeně mluvit, ulevit si, hledat možné cesty pomoci apod.
Ve Vašem regionu se můžete obrátit například na tyto organizace:
Centrum protidrogové prevence a terapie https://www.cppt.cz/
Point 14 http://www.point14.cz/
Přeji hodně sil a držím palce!
Za Drogovou poradnu
Andula Novotná