substituční léčba pervitin
Jarmila
Muj přítel je silne závislý na pervitinu už 20 let. Je lékár, ale svou soukromní praxi vykonáva sporadicky. Absolvoval aj ruzná léčení (napr. Predna hora), vícekrát odešel.
Trpí prí i poruchou osobnosti.
Má předepsaný o.i. fluanxol.
Slyšela jsem, že se začína i v připade stimulantu, ako je pervitin použivat v Česku i substitucná léčba. Mužete mi prosim zdelit informaci, jesli je to pravda a o jaký lék jde.
Děkuji. Jarmila

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravíme Vás paní Jarmilo, děkujeme za dotaz.
Je tomu skutečně tak, že v indikovaných případech se jako jedna z možností terapie závislosti na psychostimulanciích používají léky, které fungují jako "substituce", přesněji zde mluvíme o "farmakologicky asistované léčbě závislosti na pervitinu". Nezafungují u každého, u některých však mají poměrně dobrou odezvu.
Konkrétně se jedná o lék methyfenidát, který je na trhu uvedený pod mnoha různými názvy (Ritalin, Concerta ad.). Jde o stimulant příbuzný amfetaminům, který vyvolává slabší účinky. Výhody oproti pervitinu jsou - jak jistě tušíte - mj. v tom, že jde o lék indikovaný a podávaný lékařem specialistou (psychiatr se specializací na léčbu návykových nemocí), který bere v potaz i všechny ostatní biopsychosociospirituální oblasti života pacienta. U Vašeho přítele by jistě bylo dobré souběžně řešit i onu poruchu osobnosti formou terapie - domnívám se takto na dálku.
Původně byl lék předepisován lidem trpícím syndromem ADHD. Mnoho uživatelů pervitinu či jiných stimulačních drog však má (často nediagnostikovaný) syndrom ADHD také, a proto se po užití pervitinu cítí tak dobře. Jinými slovy se pervitinem sebemedikují.
Jedním z odborníků, který se v ČR na tuto problematiku dlouhodobě specializuje, je MUDr. Jakub Minařík. Zde je odkaz na jeden z jeho novějších textů: https://snncls.cz/wp/wp-content/2020/04/SSL-pervitin-fin.pdf
Přeji mnoho sil!
Jiří Tupý