Co delat se zavislym pribuznym?
Katerina
Dobry den,
obracim se na vas s dotazem ohledne zavisleho pribuzneho. Dotycny je uz asi 5-6 let uzivatelem pervitinu (porad snad jen snupe). Prisel jiz o vsechno, o bydleni, o pritelkyni, o kamarady. Skoro vsechny svoje veci prodal. Snazili jsme se mu obcas zaplatit ubytovnu, nakoupit jidlo, aby si mohl najit praci. Uz je to 6 mesicu a zadnou praci si nenasell (nabidek prace bylo dost, jenze on nikde delat nechce, chce zamestnani na ktere nema ani kvalifikaci a divi se, ze mu nikdo na 2 zaslane zivotopisy nereagoval) .Nyni jsme mu uz ubytovani nezaplatili. Spi pokazde jinde, u nejakych poslednich kamaradu fetaku. Chce po nas jen penize, ze nema na cigarety, jidlo atd. Uz nam dosla trpelivost, jako rodina jsme se dohodli, ze uz mu zadne penize nedame, ze ho nechame proste zit klidne na ulici. Porad mu opakujeme, ze pokud podstoupi lecbu, tak mu s navratem do zivota opet pomuzeme. Jenze on tvrdi, ze zavisly neni, ze se mame jit lecit my. Chtela bych od vas radu, je tento postup spravny? Je dobre ho nechat klidne na ulici? Je to pro nas jako rodinu velmi tezke koukat na to, jak zije, jak dopadl, ale uz nevime, jak ho presvedcit, ze za to, jak dopadl mohou drogy.
Predem moc dekuji za odpoved.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Kateřino,
moc děkujeme za Váš dotaz. Situace, kterou popisujete, musí být pro Vaši rodinu opravdu velmi obtížná. Je těžké vidět blízkého "padat ke dnu". Bohužel, jak sama píšete, Váš blízký svoji situaci jako kritickou zatím nevnímá. Každý má právě to pomyslné "dno", kde už si řekne dost, někde jinde. Bez vlastní vnitřní motivace se pak k životní změně dochází bohužel jen stěží.
Kroky, které popisujete a které Vaše rodina podniká, znějí velmi rozumně, neustálá podpora může být opravdu kontraproduktivní. Stejně tak kontakt s dcerou za přítomnosti další osoby je podle mého dobré řešení.
Co bych Vám a případně dalším členům rodiny doporučila, jsou služby pro osoby blízké lidem se závislostí. Někdy toho na Vás opravdu může být až dost, nemusíte si být jistá tím, jak dál, co by mohlo pomoci, do čeho se naopak nepouštět. Může se hodit mít v záloze místo, kde se o Vaší situaci dá otevřeně mluvit, s odborníkem, který Vám může pomoci hledat nejlepší cesty a nezapomínat také na Vás samotnou, aby Vás situace úplně nezavalila.
Jestliže jste z Prahy nebo ji nemáte daleko, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče a blízké SANANIM.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Pokud by pro Vás byla Praha z ruky, klidně jim alespoň zavolejte nebo napište, určitě Vám doporučí nejbližší vhodnou službu ve Vašem okolí.
Moc držím palce, ať se situace Vašeho blízkého obrátí k lepšímu.
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná