Prevence
Kristyna
Dobry den,
Kdyz jsem byla mladsi prodela jsem lehci poruchu pp,nadmerne jsem sportovala a vycerpavala se. Ze vseho jsem se dostala,jelikoz jsem si uvedomila problem a navstevovala jsem pani Mudr Cajthamlovou,velmi me pomohla. Nyni jsem maminka 2lete dcerky,vite,jsem preventista. Sportuji,zdrave jim . Zijeme v dvougeneracnim domku a tchan kouri a mala to vidi. Nesmirne me to vadi,jsem nekurak a v zivote jsem nemela cigaretu v puse,nepiji a nemam zadne zkusenosti s omamnyma latkama. Jsem na to velmi hrda. Nicmene,to stejne chci docilit u dcerky. Ale jak to mam udelat? Kdyz tchan kouri a ona to vidi,rozciluje me to a mam z toho strach. Jsem z nekuracke sportovni rodiny. Dalsi vec je ze partner rad hraje hry na pc. Bojim se zda nemohla zdedit rizikove chovani po me( jsem uzkostna) a zda nemuze okoukat to koureni a mit kladny vztah k drogam,kdykoliv deda kouri,rikam ze je to nezdave. Ale nevim co delat vic? Drogy me desi!dekuji moc

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Kristyno,
děkujeme za Váš dotaz a za důvěru.
To, zda člověk bude mít, jak píšete, kladný vztah k drogám, závisí na spoustě faktorů. Svoji roli může hrát například faktor dědičnosti, velký vliv má rodinné prostředí, vztahy uvnitř rodiny, prostředí školy, vztahy s vrstevníky, komunita, ve které se dítě pohybuje, celkové osobnostní nastavení jedince atd. Jedná se tedy o souhru mnoha okolností, z nichž na některé můžeme mít přímý vliv, jiné už ovlivníme podstatně hůře.
Konkrétně ke kouření Vašeho tchána - nevím, zda jste spolu, například i s partnerem, řešily, zda by bylo možné nastavit pravidla společného soužití, mezi která by patřilo pravidlo nekouřit před Vaší dcerou a zda máte v tomto u partnera oporu. To jen k tomuto konkrétnímu problému, který řešíte....
Z Vašeho dotazu je znát, že je pro Vás budoucnost Vaší dcery, nejen co se týká vztahu k návykovým látkám a zdravého životního stylu, velmi důležitá. Neuvažovala jste o možnosti docházet na terapeutická sezení? Mohlo by to pro Vás být bezpečné místo, kde se dá přesně o takových věcech, které nás zúskostňují, mluvit a hledat společně s terapeutem cesty, jak na to, aby nás tolik nestrašily. Vyhledat vhodného terapeuta můžete například zde: https://nevypustdusi.cz/kde-hledat-pomoc/
Úplně Vaše obavy jako rodiče chápu, má je věřím většina z nás, jen je potřeba být na pozoru, aby nás úplně nepřeválcovaly. A vím, že je velmi těžké vybalancovat tu "dobrou míru" důvěry a ostražitosti. A o tom všem se dá právě v terapii mluvit a společně hledat :-)
Snad Vám moje odpověď takto bude stačit, pokud pro Vás můžeme ještě něco udělat, neváhejte napsat.
Přeji vše dobré a za drogovou poradnu zdravím
Andula Novotná