drogy a alkohol
Darja
Moje dobrá kamarádka asi 4 roky fetovala. Brala pervitin ale ne injekčně. Přestala, ale od té doby vypije denně minimálně litr vína. Ona se vyloženě neopíjí, ale má prostě každý den svou hladinku. Ona sama si to do souvislosti se svou bývalou závislostí na péčku nespojuje a nemá pocit, že by teď dělala něco divného. Já se o ní ale docela bojím. Vždyť není jediný den, kdyby neměla nějaký alkohol. Nikam do baru ani do hospody nechodí. Pije prostě doma, když se vrátí z práce u telky. Podotýkám, že není vyloženě opilá. Ráda bych znala váš názor. Je alkoholička?

Odpověděl:
Bohužel jsme poradna pro nealkoholové závislosti a tak si nejsem jistý zda bude moje odpověď dostatečně fundovaná. Stává se poměrně často, že lidé, kteří se dostanou z závislosti na nealkoholových drogách nahrazují tuto závislost konzumací alkoholu, která může nakonec přejít v alkoholismus. Souvislost tedy existuje. Je dána především tím, že pocity často nepříjemné spojené s odvykáním - deprese, úzkosti, jsou "léčeny" alkoholem. Ovšem těžko říci, zda je to i případ vaší kamarádky, protože motivů k užívání alkoholu je celá řada. Odpovědět na otázku zda je vaše kamarádka alkoholička je složité. Hranice není vždy dána jen množstvím vypitého alkoholu. Mne osobně se však zdá, že pravidelný 1 litr vína denně je poměrně hodně. A pokud není alkoholička, může se jí brzy stát. Pití doma a ne v hospodě či na "akcích" je mj. typicky ženský způsob konzumace alkoholu. Důležité ještě je, že člověk se nemusí propíjet k opilosti, aby se po delší době člověku alkohol vymkl z ruky. Zkuste s ní o tom více otevřeně mluvit a mohla byste ji naznačit, že by mohla zkusit alespoň někdy trávit večery i jinak, že existují alternativy.