Otazka
Jasněnka
Paní Justinová děkuji za odpověď. No my jsme o tom se sestrou mluvily několikrát. Ona má dost problémů (opravdu celkem závažných a hlavně těžko řešitelných). Je prostě ve velmi nesnadné situaci a závislost na piku jí rozhodně nepřidává, zvlášť když už začíná mít psychické problémy vyloženě z drogy. Co mě ale nejvíc překvapuje a co nechápu je právě to, že i když má drogu U SEBE, dokáže na ní i týden NESÁHNOUT, když se zrovna snaží o abstinenci. Pro mě absolutně nepochopitelná záležitost. Přitom ale nevydrží dlouho a přestat by chtěla určitě. Šnupe už skoro 6 let, není pochyb o tom, že v tom pěkně lítá. Mluvíme spolu otevřeně a máme k sobě fantastický vztah. Ona říká, že první dva dny co si bere "lajnu" je to v pohodě, potom ale i s "lajnou" má na pervitinu šílené deprese, napadají jí i myšlenky, že by si něco udělala a cítí se strašně vyčerpaná. Může tohle být důvod k tomu, že si vždycky musí udělat pauzu? Já totiž nevím, jestli její týdenní nebraní je pouze nutná přestávka nebo opravdu pokusy abstinovat. Jinak se to ale stává tak jednou za dva měsíce, kdy má tu pauzu. Jinak si bere každý den. Trápí mě to, je to všechno ve mě. Máme spolu pronajatý byt (který mimochodem celý platím já, protože sestra nemá pořád peníze a ani vlastně není moc doma) takže jsem u toho všeho a nic s tím nenadělám. Našim rodičům to říci nemohu asi by je to zabilo. Mají pocit, že mají nejkrásnější a nejhodnější holčičky na světě. Děkuji a těším se na odpověď. Petra

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, já mám z těch vašich dotazů trošku pocit, že sestra na tom není nejlépe a možná je i na začátku pěknýho sešupu. Možná bych se ji pokusil trochu víc tlačit. Buď k abstinenci, nebo k návštěvě nějaké instituce (to asi spíš; pravděpodobnost že po 6 letech braní jen tak začne abstinovat je dost malá). A návštěva to může být doopravdy nezávazná, anonymní a jen informativní. Pokud k nám, nebo do kontaktního centra přijdete s tím, že si v tom chcete udělat jasno a jméno ani přijmení nám neřeknete, tak jste pro nás stejný klient jako kdokoliv jiný.
Někteří pervitinisté si takovéhle pauzy v braní dělají. Pervitin není na rozdíl od heroinu látka, kterou by musel brát závislý uživatel denně.
Tak vám nevím. Vy pracujete, platíte byt, ..., ségra paří, nic neplatí a eště má deprese. Asi bych byl z toho trochu otrávenej. Nebo ne?