Vztek a beznaděj
Marie
Už jsem si v této věci udělala jasno, s tou informací nechci nijak nakládat. Pouze předám testy do rukou oprávněné osoby, která za sestru odpovídá. To, že jsem bezradná a neschopná cokoli změnit, ukázat sestře schůdnější cestu, otevřít jí oči a najít nějaký smysl, o kterém vím, že ho hledá, vím. Jak to unést už nevím. A věřte mi, že bych udělala cokoliv, aby to břemeno spadlo z nás obou. Tím spíš, že dnes právě promuji na UJEPu Fse, obor Sociální práce, je mi zle a úzko z toho, že si nedokážu poradit. Jenže ne nadarmo se říká, že kovářova kobyla chodí bosa. A snad mám i výčitky z toho, že její nynější přátelé byli i mí dřívější známí a že jsem si neuvědomovala, že jí hloupoučké a naivní holce až příliš imponovali. A taky mám vztek na vlastní rodiče. A oni na mě. A tak jsem všichni zabředlí v takové spirále vzteku a vzájemných výčitek. Ten test koupím, protože ze všeho nejvíc nesnávidím mlžení a popírání něčeho, co je víc než zřejmé.

Odpověděl: Bára Orlíková
Koukám, že vám teda není zrovna moc fajn. Jen mě napadá pár věcí. Neobviňujte se. Nedělejte si výčitky, které vás nutí celou situaci brát na svá bedra a řešit ji za všechny ostatní. To, že nevíte, jak to unést, je docela pochopitelné, jen je důležité vědět, že to není vaše povinnost. To neznamená, že se na sestru vykašlete a nikdy už pro ni nic neuděláte. To znamená, že byste měla myslet taky na sebe a chránit se před zabřednutím do té spirály, o které mluvíte, i když to nebude jednoduché. Sestra musí otevřít oči sama, když nebude chtít, tak jí nepomůžete, i kdybyste se snažila sebevíc, tím se jen zničíte. Důležité je, že nechcete spolupracovat na mlžení a tajení problému. Situace se nejspíš velmi změní, jestliže se prokáže testem vaše podezření, že sestra bere drogy. Nejspíš vás to stejně přinutí zaujmout k tomu nějaké stanovisko a s informací nějak naložit, aspoň pro sebe. Jo, jinak k oboru vašeho studia a spojitosti s tím, co teď řešíte. Problémy se nevyhýbají ani lidem, kteří pracují v pomáhajících profesích, spíš naopak :-) Máte bohužel smůlu, že si jich nejspíš všimnete. Ale pozor na to - tohle není váš drogový problém, to je drogový problém vaší sestry. Jinak k promoci gratuluju. Držte se. Kdybyste potřebovala cokoli dalšího, můžete napsat i na můj mail aftercare@sananim.cz.