Otazka
l.a.
Zdravím všechny v poradně a prosím o informaci, která z léčeben je vhodná pro 17-ti leté dítě, které pravidelně kouří marihuanu, bere pervitin, zkoušelo herion, různé léky a LSD. Dochází do ambulantní poradny cca čtvrt roku, dle mého názoru a výsledků není tato péče postačující, v braní zachází stále dále, sama o léčbě neuvažuje, protože žije s pocitem, že má vše pod kontrolou. Z jejího chování je mi jasné, že se již jedná o závislost a já nemohu přihlížet tomu, jak se ničí. Je mi naprosto jasné, že je vše "v jejích rukou", ale přesto chci zamezit tomu, aby mohla pokračovat v braní dále. Prosím tedy o kontakty na vhodná zařízení. Slyšela jsem, že existují i léčebny placené nebo v zahraničí i na několik let léčby. Děkuji Vám zoufalá máma

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že několikaletá léčba by byla v případě který popisujete spíše invalidizující. Samozřejmě neznám všechny okolnosti, ale léčebny s několikaletou léčbou jsou pro lidi, kteří berou mnoho let, mnoho let žijou na ulici a ztratili základní dovednosti, která potřebuje člověk k životu v normální společnosti. Dlouhodobá léčba rodiče sice uklidní - mají pocit, že udělali to nejlepší co mohli, ale ve skutečnosti se jen pokusili přesunout starost na ramena někoho jiného.
Ono je dost těžké poradit, ale myslím platí, že pokud v téhle situaci budete jednat rozhodně - může to pomoct, pokud to ale přeženete s razancí - pokazíte co se dá a dceři nepomůžete. Ústavní léčba může mít samozřejmě smysl, ale pokud se jedná o spíše počínající závislost - volil bych léčbu spíše krátkodobou s následným doléčováním. Hlavně a to mi přijde úplně nejdůležitější musíte se chovat konzistentně a transparentně. Dcera musí jasně vědět, co je pro vás nepřijatelné a také co jí hrozí, pokud to nepřijatelné bude provozovat. Limit bych na vašem místě posadil spíš níž než výš. Na vašem místě bych rozhodně netoleroval užívání tvrdých drog, nebo nadměrné užívání jakýchkoli jiných drog včetně léků. V případě překročení hranic by měla dcera dostat jednoznačné varování, že tohle fakt ne. Podruhé bych už nevaroval, ale konal.
Kontaktů na vhodné léčebny je mnoho - najdete je pod odkazem kontakty nalevo - ale zase -léčebnu musí vytipovat někdo, kdo klienta zná. Mnohonásobně to zvýší úspěšnost. Ještě jedna poznámka - klient musí být pro léčbu motivovaný - jinak léčba nemá úspěch. Resp. mnoho kolegů spoléhá, že jedinec se zmotivuje až na oddělení - pokud se to povede, tak prima - pokud tohle selže - obyčejně to znamená, že další 2 roky se musíte jen koukat na to co se děje. Mnohdy je skoro lepší chvíli počkat.
Já nevím odkud jste, pokud bych ale znal město ve kterém bydlíte, mohl bych se vám pokusit nabídnout kontakt na někoho, kdo by vám uměl poradit a sídlí pokud možno nedaleko.
Nemáte zač děkovat a mějte pevné nervy. A jednejte v každém případě s rozvahou - neb jak říkaval jeden chemikář, který mě učil - ne vždy více znamená lépe. :-) A klidně se znova ozvěte a pokud budete chtít, můžete se obrátit přímo na mě. Rád se vám budu věnovat. :-)