Alkohol
Zdravim Vas. Obracim se na Vas s mym jednim velikym problemem. Tyka se alkoholu ve spojeni s moji maminkou. Tyto problemy zacali nabirat na sile, kdyz jsem zacala chodit do zkoly (ZS, SS). Byla se i lecit v protialkoholni lecebne V Kosmonosech, coz celkem pomohlo avsak pouze na 2-3 roky. Pote skoncila v HK na psychiatricke lecebne, kde ji doporucili Nechanice. Tam byla asi pul roku avsak se mohla kdykoliv odtamtud vratit. Takze jakmile dostala splin, prijela domu. Po roce tam skoncila jeste jednou a to byla doma hned ten tyden. Musim podotknout, ze pokazde kdyz byla v takovem to ustavu, byla bezvadna, komunikujici, no proste normalni. Momentalne je to s ni daleko horsi. Jiz odmita jit dobrovolne na lecbu. Dost vsechno zkomplikovali i leky, ktere ji predepisuje jeji obvodni lekarka (puvodne veterinarka, ted se preorientovala na lidi....). Dostava dost silne leky, ktere ji doporucila psychiatricka. Davam priklad. Leky, ktere ji maji vystacit 3 mesice, spotrebuje za mesic (protoze si nepamatuje kdy si ktery bere, laduje se s nima kdykoliv si na to vzpomenea neni ji dobre). Obvodni lekarka ji bezobav predepise dalsi a ani se nepozastavi nad tim ze prijde misto za danne 3 mesice kdy by ji mela zasoba leku skoncit, ale jiz za mesic. Xkrat jsem byla za touto lekarkou a nic. Prej "maminka to chce, tak ji to dam". Ztratila naprosty zajem o vsechno kolem. Svoje deti a jejich rodiny slovne napada, dost vulgarne. Nejhure to snasi jeji manzel (tata) a muj bratr, kteri s ni ziji v jedne domacnosti. V noci jim tam hazi veci po byte, vykrikuje a nadava jim. Taky nedavno vyhazela vsechny kvetiny (a to jsme jich meli doma pozehnane) z okna (1.patro) Neni schopna sama nikam dojet. Jezdi na cerno vlakem i autobusem. Nejlepe stopem aby si usetrila 20 kc na ALPU francovnku, kterou si koupi v benzine a vypije. Taky prodava veci z bytu, aby mela penize do hospody. Financne je naprosto zavisla na manzelovi (tatovi), nebot on plati veskere poplatky spojene s domacnosti. Sice mama pobira duchod, ale ten behem jednoho dne nekde potrati ci utrati a pak napada vsechny kolem ze jsme ji to sebrali atd. Memu tatovi nedavno nasypala chilli do oci,kdyz spal a bouchla ho panvi do hlavy. A to nemluvim o tom, ze mela v ruce nuz. Neustale vola policii z nejblizsiho mesta, zachranka je u nas tez kazdy tyden. Stezuje si vsem, ze ji mlatime (spadne na skrin, na ulici a ma modriny, a nepamatuje si to) a hlavne ji jiz policie nebere na vedomi. Musim ji pomoci, avsak hledam nejschudnejsi moznou cestu. Dobrovolne odmita jit se lecit. Dalo by se to soudne prikazat, avsak k tomu musi byt dukazy nebo ne ? treba kdyby svym chovanim obtezovala lidi kolem sebe, coz dela. Prosim poradte mi co mam delat, budu doufat, ze mi pomuzete. Dekuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Nedobrovolná léčba je možná v tom případě že by vaše matka ohrožovala sebe nebo okolí. Vzhledem k tomu, co popisujete, asi bych se nebál spojit se s psychiatrem a zkusil bych to s ním probrat. To je myslím jedinná možná cesta. Varianta také je, požádat policii o zásah ve chvíli, kdy se vaše matka ohání nožem, nebo tluče někoho pánví po hlavě. Snad ve chvíli, kdy se ocitne nedobrovolně na psychiatrii si to rozmyslí a podstoupí i odvykací léčbu. Ale jako prioritní bych viděl zajistit bezpečnost těch okolo.