Jak zvládnout absťák ?
Akájí
Dobry den, potrebovala bych tak trochu narychlo radu. Mam kamarada, byl asi tři roky na heroinu - mozna vic - nevim, pak na detoxu v Bohnicich, ted pul roku cistej. Vcera mi psal ze zase tri tydny kazdej den bere. Za par hodin se uvidime. Je to kluk duchovne zalozenej jako ja a snad mu po dusevni strance jsem schopna pomoct - ale s abstakem kterej pride kdyz vysadi - a on se bude snazit vysadit - si nevim rady. Delala jsem chvili streetworkera jako dobrovolnik - vim ze byly problemy s okamzitym detoxem - jak je to ted? Mohl by nekam dneska nastoupit bez toho aby mel zajistenou lecebnu? Bohnice? Jakou mame sanci ze abstak zvladneme sami? Co pomaha zmirnit abstinencni priznaky a je to dosazitelny legalne bez predpisu? Pokud by sla rychla odpoved bylo by to moc fajn. Predem dekuju a preju slunickovej den.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, omlouvám se, že se nám asi nepodařilo odpovědět tak rychle, jak byste si představovala, ale vzhledem ke svátkům to nebylo možné. Snad vám ale moje odpověď pomůže i teď. Ptáte se, jaká je teď situace s detoxy - okamžitý nástup bez domluvené léčby je většinou možný jen v Bohnicích, ale ani tam ne vždycky. Závisí to na tom, jak mají plno. Pokud by měl váš kamarád akutní absťák, vezmou ho kdykoli, ale může se stát, že se dostane na jiný pavilon,než detox , tím pádem mu nebude podávána přiměřená substituce, ale jen běžné léky. Je dobré si předem situaci zjistit a vysadit až před nástupem. Mělo by jít řádově o dny čekání, ne víc. Co se ostatních detoxů týče, Apolinář požaduje ve většině případů domluvenou následnou léčbu a Míčánky jsou policejní detox, to znamená že přijímají klienty v policejním doprovodu. Někdy se ale podaří dostat se tam i po telefonické domluvě, když mají zrovna prázdno. V každém případě bych vám doporučovala tato tři možná místa nejdřív obvolat. To, jestli kamarád zvládne absťák sám, nebo s vaší pomocí, závisí na tom, kolik bere (při vysokých dávkách by to mohlo být nebezpečné) a jaké máte podmínky. Obecně si ale myslím, že detox je při heroinové závislosti lepší. Léky bez předpisu vám moc pomoci neposkytnou, všechny účinnější jsou na předpis. V takovém případě bych vám doporučila zajít za lékařem, specializujícím se na závislosti, ne za obvoďákem. Pokud byste příště měla takhle akutní problém, volejte do Denního stacionáře (220803130), kde vám ve všední den rádi poradí a většinu času je tam i psychiatr. Kdykoli pak můžete volat do K-centra, tedy i o víkendu (283872186), ale to zas až zhruba od konce listopadu, protože nás bohužel postihla velká voda. Přeji mnoho štěstí a sil vám i kamarádovi.