Otazka
Vážená poradno, problém o kterém se zmíním není z mé rodiny, ale z rodiny mé blízké poítelkyni a proto mi trápí. Poítelkyni je samoživitelka a peeuje o 20ti letého syna, 17ti letou dceru a 12ti letou dceru. Bohužel jsem se nedávno dozvidila, že její starší dcera je závislá na drogách a navštivuje pravidelni K-Centrum v jejich misti. Jsem v situaci, kdy nevím, zda by to její matka mila vidit, nebo ne. Mám obavy, že by se tím situace mohla poípadni zhoršit, protože dcera už jednou odešla z domova a to bez nijakého vysvitlení. Když se tei vrátila, doma mají vztah v pooádku, mohlo by jim to spíš uškodit. Tahle sleena byla je 12 letech sexuálni obtižována vlastním poíbuzným a poed jejím odchodem z domova poed 1,5 rokem probihl tehdy soud. Mám dojem, jako by dávala vinu matce za to co se jí stalo a tak nijak rezignovala na to co je správné a co ne? Mohli byste mi poradit, jak se mám zachovat? Mám to její matce oíct nebo ne? Mo vám poedem dikuji za odpovii.

Odpověděl: Bára Orlíková
Ze zkušenosti vám můžu říct, že by nebylo úplně uvážené do toho vstupovat. Vaše přítelkyně by možná získala pocit, že nebýt vás, tak by o problému nevěděla a nemusela ho řešit. Je to sice trochu iracionální postoj, ale tak už to rodiče dětí, kteří zjistí, že jejich děti užívají drogy, mají. Není to pro vás tedy zrovna bezpečná půda a efekt toho, když byste to přítelkyni sdělila, těžko odhadnout. A k tomu sexuálnímu obtěžování příbuzným - pro dospívající dívku je taková zkušenost trauma, které jí může velmi poznamenat a pokud neměla příležitost to řešit v rámci psychoterapie, ale jen prostřednictvím proběhnuvším soudů s dotyčným, její zkušenost je tak velká zátěž, se kterou se nemůže být schopná vyrovnat. Je to zátěž, kterou si nedovedete představit. Takže odsoudit její nynější chování není na místě. A pokud dívka dochází do K-centra, tak jsou jí potřebné kontakty a pomoc dostupná. Je asi lepší se zdržet toho, abyste v tom nějak intervenovala. Vím, že je to nepříjemné, když celou situaci znáte a nemůžete s tím nic dělat, ale je to lepší, než šlápnout do vosího hnízda.Kdyžtak zas napište.