Kouření marihuany
zdenek
Jsme rodina se dvěma syny (20 a 17), nikdo nekouří a není závislý na alkoholu, popř. na jiných látkách. Syn (17 roků) je od malička léčen jako alergik a silný astmatik s výrazně zvýšenou bronchitickou reaktivitou. Z těchto důvodů je pod ambulantním lékařským dohledem v protialergologické poradně. Při předepsaném užívání léků (Seretide 2x250/50 ug., Singulair 10 mg) je však "bez potíží". Včera jsme u něj zjistili kouření marihuany. Uvádí, že kouří asi 2 měsíce, cca 1-2 týdně, popř. kombinace s vínem. Poslední dobou jsme pozorovali ztrátu zájmu o sport, změnu kamarádů, pach kouře (spíše u oblečení). Po příchodu domů rozšířené zornice očí a rychlé usínání u televize. Uvádí, že to jen zkusil, že marihuanu kouří "skoro každý" a že s tím bez problému přestane. Jak máme postupovat, jak jej máme kontrolovat, na co se máme zaměřit, jaký může být dopad na jeho onemocnění? Děkuji.

Odpověděl: Pavel Kubů
Kouření čehokoliv bezpochyby zhoršuje průběh astmatu. Na druhou stranu jedním z mnoha léčebných účinků cannabinoidů (aktivních látek obsažených v konopí) je protizánětlivý a dýchací cesty rozšiřující účinek. Váš syn prochází složitou proměnou (což Vám asi připomínat nemusím:-) z dítěte v dospělého člověka zvanou puberta, ke které experimentování nejen s drogami patří. Má pravdu že dnes, zvláště pak mezi mladými lidmi má zkušenost s konopím "skoro každý". Podle frekvence i délky kouření má pravdu i v tom, že s tím bez problémů přestane. Ztráta zájmu o sport a změna kamarádů mohou samozřejmě souviset se změnou rekreační drogy z alkoholu (nevím zda konkrétně Váš syn užíval alkohol, většina populace v ČR se sním však seznámí před 15 rokem a často i opakovaně) na konopí. Stejně tak může jít o pouhou časovou shodu na sobě nezávislých projevů puberty, během které se naše zájmy stejně jako přátelé mění. Rozlišení o kterou situaci se jedná by mohla poskytnout odpověď na otázky: Co dalšího má s novými kamarády společného kromě kouření konopí? a Jaké jiné zájmy se dostaly v oblibě před sport? Z Vašeho mailu nemohu posoudit jak se Vám daří se synem v pubertě komunikovat. Obecně je však lepší odpovědi na tyto otázky získat spíše během přátelského rozhovoru a nenápadného pozorování než výslechem. Během doby, kdy budete hledat odpověď na otázky by stálo za to aktualizovat svoje informace o problematice konopí (doporučuji www.dimenzekonopi.cz a www.drogmem.cz /memy) a astmatu (www.dychat.cz), abyste, až odpověď naleznete, svému synovi obstál v diskuzi na téma rizika kouření pro astmatiky a dokázal mu vysvětlit, že v jeho případě bude lepší nekouřit ani příležitostně.