zloutenka typu C
Lenka
Dobry den, mam kamarada, ktery bude mozna bydlet s osobou nakaženou zloutenkou typu C. Jedna se o muže, který se nakazil jehlou. Kamarad je heterosexual, ale ma obavy, jestli souziti s takovou osobou nemuže byt nebezpečne.Proto vas prosim zdali byste mi mohl poradit čeho by se měl vyvarovat a na co si dat pozor?Dekuju

Odpověděl: Bára Orlíková
Hepatitida typu C se přenáší krevní cestou, méně častý přenos je při pohlavním styku a přenos z matky na dítě (ty dva poslední způsoby nákazy asi vašemu kamarádovi nehrozí :-) Při běžném kontaktu riziko přenosu nehrozí. Kamarád by se měl vyvarovat hlavně používání stejných hygienických potřeb (hlavně potřeb na holení, kartáčku na zuby...). Jen mě tak napadá, že pokud dotyčný spolubydlící bere, tak že to soužití asi nebude pro vašeho kamaráda zrovna příjemné. A pokud váš kamarád bere drogy taky, tak by neměl v žádném případě používat stejné injekční náčiní (tím ho nechci podezírat, jen je to jedna z obvyklých možností nákazy, tak ji pro jistotu zmiňuji taky). Víc informací o žloutenkách můžete najít tady. Když by vám to takhle nestačilo, tak pište znovu, jsme vám k dispozici.