Marihuana a pervitin
Bubsy
Má 16-ti letá dcera kouří celkem pravidelně marihuanu a vím, že zkouší pervitin. Nevím jak se zachovat. Mluvila jsem s ní o tom několikrát přiznala to, neví proč to dělá a nemá důvod s tím přestat. Líbí se jí ten pocit a je to prý v pohodě. Nevím, kde je hranice pokusu a závislosti. Mám na ní vždycky vztek a asi se v tu chvíli nechovám jak bych měla. Myslím si, že by měla být za to jakýmsi způsobem potrestaná (např. odebráním kapesného 500,- na měsíc, nebo jí odstěhuju televizi z pokoje), ale bojím se abych tím celou situaci ještě nezhoršila. Nechci ale, aby si myslela, že se nic nestane a já se jenom vykřičím a život půjde dál ve stejných kolejích. Poraďte mi prosím jak reagovat a jak s ní jednat. Nemá žádné problémy ve škole, ani doma, myslím si, že to je jenom způsobené společností, kde se pohybuje. Poslouchá techno a pohybuje se pouze ve společnosti "technařů", u kterých jsou drogy běžná věc. Předem děkuji za radu.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, tohle není rozhodně lehká situace a chápu, že jako rodič máte obavy, abyste nevhodnými kroky celou záležitost ještě nepřihoršila. To, že máte vztek je vcelku pochopitelné, člověk si v takovéhle situaci může připadat dost bezmocný a nejistý. Nicméně, není to bohužel příliš konstruktivní. Stálo by za to si s dcerou promluvit a stanovit nějaká pravidla společného soužití a také sankce za jejich porušení, které je nutné opravdu dodržovat, jinak to ztrácí efekt. Pokud to neuděláte, je vaše dcera ve výhodnější pozici než vy a těžko s tím po čase hnete. Odebráním televize z pokoje asi nic nevyřešíte. Ohledně kapesného ale bude stoprocentně nutné stanovit nějaký systém, rozhodně by třeba neměla dostávat částku celou najednou, ale po částech, a vy byste měla vědět, na co peníze využije, protože předpokládám, že jí nechcete poskytovat sama peníze na drogy. A s těmi problémy - dospívající mohou mít potíže, které se doma ani ve škole nemusí projevit ani vám je nesvěří... těžko posoudit, jak to vlastně je. Navíc, důvody pro to, že někdo zkouší drogy, jsou vždycky hodně komplikované a nejde je redukovat jen na vliv společnosti, ve které se dotyčný pohybuje. Víte, tohle je opravdu složité a není to věc, kterou bychom mohly vyřešit jen takhle po internetu. Asi by bylo nejlepší, kdybyste o tom mohla mluvit s někým z odborníků osobně. Získáte potřebné informace a podporu a může vám to pomoci se v situaci lépe orientovat a nalézt nejvhodnější postupy, jak s tím dál nakládat. Když mi napíšete, odkud jste, pokusím se vám najít nejvhodnější kontakt na někoho z kolegů. Zatím vám držím palce a určitě se ozvěte.