Otazka
Eva
Mám 22 - letého bratra závislého na heroinu. Loni touto dobou začal abstinovat. Podařilo se! Rok byl v pořádku, ale teď opět začal znovu. Jsme celá rodina bezradná. Máme strach, že vše půjde dokola, peníze, lhaní, zlodějny, apod. Nedokážeme pochopit, jak se k tomu mohl vrátit i přesto, že jeho názor na drogy nakonec vzal obrat a tvrdil, že kdyby to vzal byl by hloupý apod. Rok se sešel s rokem a je to opět tady. Důvěřovali jsme mu, za ten rok se máma uklidnila psychicky (jelikož je obral úplně o všechno), On si našel práci a vše bylo jako má být. Nevíme proč? Nevíme zač! Vlastně jsem pro samé stěžování zapomněla napsat o co mi jde!Zajímalo by mne zda se člověk na heroinu při 2 leté závislosti je schopen sám z toho dostat. Můj bratr se před rokem nikde neléčil a dám ruku do ohně, že ten rok byl úplně v pořádku.Nějak tomu nerozumím. Děkuji za odpověď. Eva - 28 let.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den. Věřím, že po tom, co jste doma zažili a co konečně skončilo, bylo bratrovo nové spadnutí do drog ledovou sprchou. Je bohužel fakt, že se takové věci stávají poměrně často, právě hlavně pokud závislý vyabstinuje sám, bez odborné pomoci. Nejde pak ani tak o tu fyzickou závislost, ale hlavně o všechno kolem, co je spojené s drogami a čeho se úplně nevzdá. Odhodlání je hezká věc, ale snadno pak nastane nějaká složitější životní situace a rozplyne se. Zkoušeli jste se ho zeptat, co ho vedlo znovu k drogám? Co se změnilo, že nebyl spokojený s "normálním" životem, který teď vedl? A chce znovu abstinovat nebo mu je teď s drogami dobře? Na vaší přímou otázku není tak přímá odpověď - Možné je všechno, i po delší závislosti může člověk sám přestat, ale pravděpodobnost úspěchu je mnohem menší než pokud mu někdo - odborník - pomůže. Při heroinu je situace ještě obtížnější než u pervitinu, závislost je i fyzická a člověk bere většinou denně. Pokud byl váš bratr ještě zapleten do krádeží apod. bylo by třeba ošetřit i změnu celkových návyků, sociálního fungování a tak. Myslím, že by pro něj rozhodně byla vhodná léčba, ať už komunita nebo léčebna, případně nějaká ambulantní forma. Ale otázka je, jestli chce přestat, bez toho to jde těžko.Pokud ano, není problém vybrat některé ze zařízení, kterých už je dnes dostatek. Ráda vám dám na nějaká kontakty, pokud bude mít bratr zájem. Také mě napadá, že by jste v této situaci měli myslet i na sebe, jako jednotlivce i jako rodinu. Říkáte, že vaše matka na tom byla hodně zle a i vy vypadáte, že situací docela trpíte. Zkusili jste někdy vyhledat odbornou pomoc pro sebe? I takových možností je dost. Zatím přeji hodně štěstí a mnoho sil.