Poděkování za odpověď pí.Justinové (106703)
Eva
Moc Vám děkuji za odpověď.Ledová sprcha to opravdu je.Odbornou pomoc, na kterou se mne ptáte jsme opravdu nikdy žádnou nevyhledali.Maminka, abych to upřesnila trpí dost často migrénou, což je v této situaci zdárný kamarád,častá nespavost atd., kterou zapřičiňuje bratrovo noční cestování po bytě apod. ráno musí do práce a nervózita až se vrátí jestli najde byt v pořádku a pořád dokola.Nervy pracovaly tak dobře, že ulehala čím dál tím častěji... Za ten rok bylo vše v pořádku migrény se sice nezbavila, ale problém měla tak jednou do měsíce. Problém je i v tom, že už nebydlím s nimi.Starší bratr je ženatý má svůj život a já bydlím v jiném okrese. Maminka je na všechno sama, táta dělá na směny a není většinou doma. Když s tím bratr začal byla jsem z toho vedle. Nikdo žádnou zkušenost a nikdy jsem nemohla pochopit proč, perfektní kluk, vyučený, vlastně již dospělý a udělá takovou blbinu!?! Několikrát jsem se ho ptala, ale odpověď spíše žádná než nějaká.Když abstinoval bála jsem se ho zeptat zase z důvodu, aby nad tím nepřemýšlel a zbytečně se k tomu nevracel(v myšlenkách). Dost na bratra trpím a máme k sobě dost blízko, ale jak jsem napsala nebydlím s nimi a tak to maminka podle mne nezvládá. Když jí řeknu "nedávej mu peníze" musíš mít kontrolu na co je potřebuje apod. to je jako když jí řeknu dej mu celou výplatu.Jezdím za nimi jednou týdně a neslyším nic jiného než" komu jsem co udělala", "už zase byl včera nějaký divný", když se ho zeptá většinou jí ještě vynadá... Mně se vyhýbá,ví že přijedu tak se vytratí a většinou se vrátí až když nejsem doma. Poprvé, když začal vyhledala jsem mu pomoc v Praze, jezdila s ním a vyplácala si tak veškerou dovolenou.Pak se mi podařilo sehnam místo na psych.léčebně (myslím, že v Hradci),kde měl prodělat detox, protože v Mostě to nešlo nebo nebylo místo, už nevím,odtud utekl po 2 dnech. Pak se dostal do Plzně, tam vydžel 4 týdny. a opět utekl.Krátce na to začal abstinovat.Můj sen, že budeme žít v pohodě, že konečně přijedu domů a mamina bude spokojená, brácha bude v pohodě a bude to všechno jako dřív a jak má být, že když mu odpustí (což udělali) za to že jim vybral veškeré úspory, může konečně začít vracet rodičům (nikdo nechtěl po něm peníze) to co jim dluží "jak já říkám" vychovali nás proto, abychom jim to jednou vrátili jelikož jim to dlužíme a měli šťastné stáří, tak u nás je to bezpochyby obráceně.Bratr si vzal daň z naší rodiny, která už nikdy nebude to co bývala.Nejvíce mne trápí, že tím ničí rodiče (ne že bych nad ním zlomila hůl, ale je fakt, že už nemám sílu ani já abych s ním bojovala po jeho boku proti drográm)nemůžu mu totiž odpustit i to, že mi lhal, když začal znovu.Ptala jsem se ho nesčíslněkrát, jestli ho něco netrápí, jestli v tom opět nelíta, že mi přijde opět divný, tak mi odpověděl:"ségra to bych musel být blbej". Nerozumím ničemu a opravdu teď je to ta správná bezradnost.Co dělat? Zase si musí prožít to své než si hrábne na dno, aby souhlasil s tím, že něco proti tomu začne dělat. Ale to už nikdo z nás nemá sílu prožít to samé. Byla bych opravdu ráda zda mi pošlete nějaké kontakty pro případ, že by se rozhodl pro léčbu... děkuji ještě jednou, že jsem si mohla vylít srdíčko.V práci se nemůžu s nikým o tom bavit a doma před rodiči musím být hrdina, že to zvládám (psychicky), alepoň já, jinak naši by to vzdali úplně.... S pozdravem Eva

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, jsem ráda, že vám pomáhá vylít si srdíčko, i když jen přes internet. Věřím, že jste už všichni dost unavení a bezradní. Pokud vám bratr své problémy zapírá a nechce s nimi nic dělat, těžko ho nutit. Zkuste se s ním ale pobavit aspoň o tom, že nemá právo ničit život i ostatním ve svém okolí, když už ho ničí sobě. Pokud nechce se sebou nic dělat, ať tedy nebere od nic ostatních (peníze, energii apod.). Být vámi, dám mu najevo, že pokud se rozhodne pro léčbu a/nebo abstinenci (byla bych spíš pro obojí, po minulé zkušenosti), podpořím ho, ale jinak je zodpovědný sám za sebe. Kontakty vám samozřejmě ráda pošlu, jen mi dejte vědět, v jaké části republiky by to mělo být. Myslím, že důležitá je také pomoc pro vás a vaši maminku. Existuje mnoho rodičovských skupin pro rodiče závislých, kam by rozhodně nemusela mít strach přijít. Mnoho pracovišť pracuje i s celými rodinami. I vzhledem k jejímu zdraví by si péči o sebe rozhodně zasloužila. Takže pokud by jste se tak rozhodli (určitě bych to doporučovala), ráda vám pošlu kontakty i na takové zařízení. Zkuste zvážit, co by jste si přibližně představovali a napište, pokud budete mít o něco zájem. S pozdravem Jana Justinová