pomoc
máma
Můj syn se vrátil v říjnu z léčení, zatím si stále hledá práci (pár brigád už vystřídal) a v únoru má nastoupit zpátky do školy a dodělat si maturitu. Všechno se zdá být v pořádku, ale znovu jsem našla v jeho pokoji jehly, lžičky se zbytky drogy (bral pervitin a heroin), vím, že když se ho zeptám, bude tvrdit, že to jsou staré věci, na doléčování chodí, ale ne k vám, Byla jsem i u vás na rodičovské skupině, ale mám pocit, že je to spíš pro rodiče, jejichž děti chodí na doléčování k vám do Sananimu, alespoň se mi zdá, že mi to moc nepomohlo a teď nevím, co dál. Vyvolat konflikt a ptát se, jestli zase bere - bude vykřikovat, že mu prohlížím pokoj a že se jedná o něco zapomenutého (ale v době léčení to v pokoji neměl), požadovat testy, o kterých píšete, že nejsou stoprocentní ( a zase - ztratit to, čeho už jsme dosáhli - léčení, jakési podmínky soužití...). Už to trvá moc dlouho a nejradši bych bych odešla a nebo umřela, já už prostě dál nemůžu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Tahle situace, co popisujete, je docela složitá a nemilá, rozumím tomu, že jste z toho nešťastná, protože člověk nemá moc možností, co s tím dělat a je to vyčerpávající, zvlášť v případě, že už se to třeba po několikáté opakuje. Je mi líto, že rodičovská skupina na DC pro vás nebyla vyhovující, ale máte pravdu, že je vytvořená především pro rodiče a blízké klientů, kteří tam dochází. Taky je fakt, že napoprvé to třeba nemusí být ono, pokud tam přijdete sama mezi skupinu cizích lidí, kteří už se někdy mezi sebou znají a váš syn navíc dochází na doléčování jinam, takže ne všechny zkušenosti, o kterých tito rodiče mluví, s nimi můžete sdílet. Možná by to bylo o něco lepší, pokud by vás tahle první návštěva skupiny neodradila a v docházení byste pokračovala. Možná by také nebylo od věci zjistit, zda podobnou aktivitu pro rodiny klientů nenabízí i centrum, kam váš syn chodí. Taky je často možnost si domluvit s terapeutem vašeho syna společné setkání, kde budete přítomna vy i syn. Mohlo to vám to pomoci o pochybnostech a nejasnostech mluvit a ledacos si se synem vyjasnit. A ohledně těch testů. Screeningové testy, které jsou dostupné i v lékárnách, se v našich zařízeních běžně používají. V návodu je napsáno, že jejich prokazatelnost je 99,7 %. Pro 100 % ověření pozitivního výsledku je obvyklé test nechat udělat ještě toxikologickým pracovištěm, aby došlo k vyloučení falešně pozitivního výsledku. Potíže, které se s užitím testů pojí spíš, jsou tyto - pokud test použijete, musíte si být jistá tím, že vzorek moči, který testujete, je opravdu vašeho syna a že ho testujete na ten správný typ drogy. Je jasné, že vztahy, které se daly po léčbě aspoň trochu dohromady, se tímhle zase narušují. Ale pokud se to nepohne a nebudete mít konkrétní a jasné informace o tom, jak to se synem skutečně je, bude to jen horší. Navíc, pokud došlo u syna k jednorázovému relapsu na droze, tak by situace nemusela být tak dramatická, pokud to začne řešit včas, tak to nemusí dojít tak daleko, aby musel absolvovat další léčbu a opakovaly se vaše problémy znovu... No, situace není jednoduchá, mám pocit, že by vám asi pomohlo, kdybyste si o tom mohla s někým z odborníků promluvit jinak než takhle přes internet. Zkuste kontaktovat zařízení, kam dochází váš syn a uvidíte. Kdyžtak kdykoli znovu napište. Držím palce.