žloutenka
Vendula
Potrebovala bych poradit,chystam se osobne setkat s muzem,byvalym narkomanem,u ktereho byla zjistena zloutenka typu C.Nechtela bych se ho uvest do rozpaku a nejak se ho dotknout a proto bych se touto cestou dozvedela neco vic o moznem prenosu a rizicich teto nemoci.

Odpověděl: Bára Orlíková
Hepatitida C se přenáší krevní cestou, méně často při pohlavním styku (další varianta je přenos z matky na dítě, ale to se vás v tomto případě netýká). To znamená, že nakazit se člověk může při sdílení injekčního náčiní při aplikaci drog, při společném užívání některých hygienických potřeb (holení, kartáček na zuby apod.) nebo pokud nepoužije ochranu při sexuálním styku. Při běžném kontaktu s dotyčným se tedy nenakazíte. Hepatitida C je docela zákeřné onemocnění, které postihuje játra, u velké části nemocných přechází do chronické formy a jeho léčba je poměrně náročná. No, když budete o tom chtít vědět víc, tak buďto si půjčte knihu Řehák, Krekulová: Virové hepatitidy. Praha, Triton, tuším že to vyšlo v roce 2000 nebo 2001, nebo znovu napište.