co se synem???,
mamka
Jak mám postupovat s 16ti letým synem při vážném podezření, že má problém s drogami. Snad všechny příznaky, ktkeré jsou popsané v úvodním slovu pro rodiče, snad kromě vpichů a injekčních stříkaček by se daly na něj napasovat. Na druhou stranu je hodný, pracovitý, ohleduplný, ke mě milý. Ve škole nikdy nevynikal zvláštní pílí, spíš je flink. Již před rokem jsme u něj našli marjánku, tehdy jsme o všem dlouze hovořili, vysvětlovali, zakazkovali. V posledním měsíci se situace opakovala. Vysvětlil mi, že "neužívá nic pravidelně", ale někdy si na diskotéci zakouří. Přesto se bohužel v poslední době množí v domácnosti ztráty větších obnosů peněz, přes svůj velký vzrůst a aktivní pohyb (tancuje v souboru) velmi málo jí a i když byl vždy dost spavý, odchází v 19-20 hodin po naučení ke kamarádovi, přijde třeba za hodinu a jde rovnou spát s vysvětlením, že je unaven. Ve dnech, kdy je celý den mimo bydliště, přes den ve škole, potom večer tancuje do 22.00 přijíždíme domů, koupe se, večeří a nejeví známky takovéto únavy. Prosím poraďte. Nerada bych mu křivdila. Bohužel žije pod tlakem neshod v domácnosti mezi rodiči, domu opravovaného po povodni a protože otec se k nám nechová pěkně a syna téměř ignoruje, (nechová se podle jeho představ), mám strach, že je toho na něj moc. Nechtěla bych mu ukřivdit, ale na druhou stranu se bojím něco zanedbat. Poraďte, zda s ním mám promluvit já (myslím, že citově bych snad ještě mohla zapůsobit, aby řekl pravdu) a pokud ji přizná, tak co potom, nebo zda je lepší navštívit nějaké psychologické pracoviště???? Za odpověd a kontakt děkuji. Dana

Odpověděl: Bára Orlíková
No, je to složitá otázka. Dospívající se občas mohou chovat podivně, aniž by brali drogy, a jak sama říkáte, může to být ovlivněné i situací u vás, se kterou si syn třeba úplně neví rady. Jako pozitivní vnímám to, že syn dochází do školy, učí se, má zájmy, kterým se věnuje a nepozorujete nějaké velmi výrazné a podivné změny v chování (agresivita, podrážděnost, nápadné depresivní stavy nebo naopak stavy rozjařenosti), kromě občasné únavy, která u něj není úplně obvyklá. Kouření marihuany není sice zdaleka ideální způsob zábavy, zvlášť pro šestnáctiletého, ale myslím, že spíš máte obavy, aby to nebylo ještě něco horšího. To, že syn po návštěvě kamaráda odchází hned spát s tím, že je unavený, se může týkat se užívání marihuany, alkoholu... i jiných drog, to je takhle přes internet těžké posoudit. Jako varovné bych spíš viděla mizející sumy peněz. Myslím, že už jenom proto by bylo na místě o tom se synem promluvit. Možná nakonec zjistíte, že za jeho chováním je něco jiného než drogy. A pokud by se přiznal k užívání jiných drog než marihuany, tak je nejvhodnější, abyste se obrátila vy, případně i se synem, na nějaké zařízení, které se problematikou drog zabývá. Je možné se na takové centrum obrátit samozřejmě i před rozhovorem se synem, abyste získala potřebné informace a ujasnila si, co v jakém případě dělat. Napište mi, odkud jste a já se vám pokusím najít vhodný kontakt, kam byste mohla případně zajít se poradit. Držím palce.