Tráva...
lenya
Dobrý den, mám dotaz nebo spíš žádost o radu. Moje mladší sestra (18) se chytla nějaké party a programově začala kouřit trávu.Jezdí za tou partou třeba hned ze školy.Ona ví, že to na ní poznám a už hodněkrát jsem jí prosila ať toho nechá, ale nebere mně vážně.prý tomu nerozumím.Zhrošila se i ve škole z jedniček na čtyřky,občas tam nejde vůbec.Rodiče ignoruje a když se pokoušejí s ní mluvit, tak argumentuje tím, že jsme pro ní jen cizí lidi,že nevíme, kým opravdu je a že doma nechce být a nic jí sem netáhne. Rodiče o té trávě zatím nevědí a já netuším, jestli jim to říct nebo ne.Hrozně je trápí, jak se sestra změnila a přemýšlejí kdy a kde udělali chybu.Moje sestra se necháhrozně snadno ovlivnit, tak mám strach, aby jí tráva za chvilku nebyla málo. Co mám dělat?

Odpověděl: Bára Orlíková
Mrzuté je, že takové chování prostě k tomuhle věku patří, někdy je méně a někdy více výrazné. Je jasné, že vás to i rodiče trápí, ale tohle je situace, kdy moc možností bohužel nemáte. Pokud sestra odmítá komunikovat s rodiči, pokuste se udržet vztah s ní na úrovni vzájemné důvěry alespoň vy, aby se měla případně na koho z rodiny obrátit, pokud by měla pocit, že to potřebuje a že jí její životní styl přerůstá přes hlavu. Pokud nemáte srozumitelné argumenty, tak nemá smysl ji jen tak přesvědčovat, ať toho nechá... to obvykle nemá skutečně žádný efekt a často to odcizení ještě prohloubí (když byste měla zájem o podrobnější informace o marihuaně, najdete je v kolonce Cannabinoidy v levém sloupci). Pokud je ochotná s vámi mluvit, zkuste se spíš zaměřit na to, proč má potřebu takhle změnit styl, jestli nemá nějaké problémy, o kterých nemluví a které jsou za tím,... Není účelem z ní tahat informace, spíš se snažit o pochopení. Můžete mít pocit, že sestra není svéprávná a že se nechová dobře, ale myslím, že sdělovat informace o sestřině kouření trávy rodičům není na vás, jiná situace by byla, kdyby jí bylo čtrnáct... Navíc mám pocit, že je to spíš o dospívání, vzdoru, než "pouze" o užívání marihuany. Riziko, že člověk, který začne kouřit v osmnácti letech marihuanu, přejde na jiné drogy, je opravdu nevelká. Valná většina lidí toto údobí, ve kterém se nachízí vaše sestra, přežije bez úhony. Důležité je, aby věděli, že se mohou obrátit na rodiče nebo sourozence a věřit jim, pokud se náhodou do větších průšvihů dostanou. Vím, že jsem vám moc neporadila, ale tahle situace je dost složitá, než aby se dala vyřešit odpovědí po internetu. Když byste měla zájem se na cokoli dalšího zeptat nebo chtěla doporučit kontakt na někoho z odborníků, za kým by se dalo zajít osobně se poradit, pište. Zatím držím palce vám, sestře i rodičům, ať to ve zdraví přežijete.