Re: Marihuana
Devil
Můj předchozí dotaz: 106899 Dobrý den. Sestře bude brzy 19 a mně je 20. Ono je to vůbec komplikovanější. Stýká se pravidelně s kamarádkou, o které vím, že marihuanu kouří pravidelně a bůhví co ještě. Tráví spolu víkendy, co dělají, to nevím. Rodičům řekne většinou jméno nějakého podniku. Také co se týká školy, prospěch se značně zhoršil. Radíte mi, abych jí řekl, že o ni mám starost. To jsem samozřejmě už zkoušel. Myslím si, že já bohužel nejsem ta osoba, které by se s něčím svěřovala. Sama mi v jednom ze svých ?záchvatů křiku? (také novinka posledních několika měsíců) řekla, s patřičným důrazem, že mě nenávidí. Těžko říci, zda to myslela vážně, ale nedivil bych se. Proč? Snad je to tím, že jsem podle ní ?starší úspěšný bratr, kterého mají všichni rádi?. Vím, že je to spíše pro psychologa, ale neumím si představit, že by sestra na něco takového přistoupila. Děkuji za radu D.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, vypadá to, že problém je asi ještě složitější. Nevím, nakolik vám (a vaší sestře) mohu pomoci prostřednictvím této internetové poradny. Jediné, co vám k tomu mohu říct v tuto chvíli, je, abyste se nenechal sestřiným chováním úplně otrávit a zůstal jí přístupný pro tu chvíli, kdy by se rozhodla se vám se svými problémy svěřit a mohl jí pak případně nějakou odbornou pomoc doporučit. Důležité je, abyste situaci neřešil za ni, pokud ona na řešení nebude chtít spolupracovat... tím jí nepomůžete. Možná, že se sestřin problém netýká jen drog, ale že je to poněkud svérázná snaha o separaci a o vlastní styl, přestože se vám to nemusí líbit. Možná je to počínající problém i s jinými drogami, její podrážděné a agresivní chování by mohlo být příznakem užívání stimulačních drog, ale taky se může jednat o nějaké začínající psychické potíže, které jsou zatím víceméně skryté. Tažko říct, takhle přes internet. Jsou bohužel věci, které se moc ovlivnit nedají a obávám se, že ani když do setřina problému budete vstupovat, tak se tím situace nezlepší. V devatenácti je už člověk myslím dost svéprávný, aby si důsledky svého jednání nesl sám a každý si svoji samostatnost buduje jinak. I za cenu negativnívh zkušeností a špatného prospěchu ve škole. Pokud by se situace nějak změnila a sestra potřebovala s něčím pomoct nebo se její chování stalo neúnosné a ohrožovalo rodinu, tak je na místě se obrátit na odborníky. Pokud k tomu budete chtít cokoli napsat, jsem vám k dispozici i nadále, i když pro vás žádnou zázračnou radu bohužel nemám.