Mám strach o bratra
Pet
Nevím, co si počít a prosím o pomoc, jak se v této situaci mám zachovat. Mám sedmnáctiletého bratra a zdá se mi, že v poslední době ve velké míře (alespoň z mého hlediska) kouří marihuanu, ne jen v partě, ale dokonce i sám, jde si třeba na balkon zakouřit a když se vrátí, odporně z něj páchne tráva a zachvíli má oči jak angorák. Protože mám o bratra strach (mám strach, že se k tomu za chvíli přidá i jiná horší droga), zkoušela jsem to naznačit, potom dokonce říct přímo, mámě (tátovi ne, ten by vše řešil řvaním a vyhrožováním), ale její reakce mě vyděsila. Připadá mi, že ona snad o tom ví a vůbec nic pro to nedělá, místo toho mi řekla, že jsem na něj vysazená a že že nechápe, proč proti němu pořád něco mám. Připadá mi to jako dost zvláštní reakce rodiče, který by se měl obávat, že jeho dítě bere drogy. Situace se ale asi nemá šanci zlepšit, protože můj bratr nemá žádné koníčky, ani žádné povinnosti, jen přijde ze školy domů, hodí tašku do kouta a letí zase pryč. Rodiče na tom nic nezmění, protože si myslí, že on, jako muž, nemusí doma dělat nic, nemusí si dokonce uklízet ani své věci, to vše za něj udělá moje máma. Mám strach, že díky tomuto postoji špatně skončí. Co s tím?

Odpověděl: Bára Orlíková
Jste v nelehké situaci, kterou asi těžko vyřešíme takhle opřes internet. A navíc, zázračné rady a rychlá řešení bohužel neexistují. Nevím, jestli jste o svých obavách a o tom, že vám to vadí, mluvila i s bratrem přímo, to je asi nejlepší cesta. To, že někdo kouří marihuanu, s sebou nese jistá rizika, ale to, že skončí u jiných drog, není zpravidla důsledek pouze kouření marihuany, ale mnoha dalších faktorů. Z lidí, kteří kouří trávu, se do kontaktu s jinou drogou dostává jen velmi malá část, není to automaticky tak, že kdo kouří trávu, začne brát tvrdé drogy. Ale každopádně můžete bratrovi připomenout, jaká to má rizika (o marihuaně se dočtete víc podrobností pod kolonkou Cannabionoidy v levém sloupci našich stránek) a domluvit si se ním na tom, aby bral aspoň trochu ohledy na vás - třeba, že přinejmenším nebude kouřit marihuanu doma. Rodiče se někdy v těchto situacích chovají zvláštně, protože si nechtějí připustit, že by se něco takového dělo, nechtějí a nevědí jak takový problém řešit a nechávají to být. A vy jste možná na něco takového zrovna u mámy narazila. Ale možná je za tím víc věcí, které se týkají vaší rodinné situace a které z vašeho dotazu úplně přímo nevyplývají... a se kterými vám tímto způsobem nemůžu moc pomoci. Kdyžtak mi napište na můj mail orlikova@sananim.cz, tak můžeme zkusit vymyslet nějaký způsob, jak se situací co nejlépe naložit.