co delat?
broucan
Dekuji za predchozi odpoved. Mam jeste jednu otazku. Protoze vetsina mych pratel bere vikendove drogy a ja jsem ta jedina kdo ne, citim odpovednost jim pomoct, kdyby meli spatny trip nebo proste ulitli. Nedavno mel kamarad spatny trip na LSD a vim, ze jsme se ho samozrejme snazili uklidnit, nedotykat se ho a davat mu napit dzusu, protoze je v tom vitamin C. Muzu udelat neco vic? A co kdyz si vzali E nebo K a nezvladnou to? Cetla jsem docela dost informaci o drogach, ale nikdy nepisou, co delat pri spatnem tripu nebo predavkovani.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, jen mám trochu o vás obavy ohledně té vaší prezentované "zodpovědnosti" za kamarády, kteří berou, aby se jim na jejich výletech něco nestalo. Z mých zkušeností s klienty, je tohle totiž jedna z častých cest, jak do drog vlítnout taky... Určitě vás dřív nebo později ať už samotnou nebo po přesvědčování kamarády napadne to vyzkoušet taky, abyste věděla "jaké to je, abyste porozuměla tomu, co ono prožívají a abyste jim mohla lépe pomoct". Dávejte si na to pozor. To jsem si neodpustila. Ale k vaší otázce. Pokud se někdo dostane do stavu, který označujete jako bad trip, je důležité s dotyčným zůstat, nenechávat ho bez dozoru a o samotě, snažit se mu vysvětlit, že jeho stav je zůsobený vlivem drogy a že mu nehrozí žádné skutečné nebezpečí, i když chápete, že to vnímá jako reálné, nezavdávat důvody pro posílení jeho úzkosti a paranoiy (nedělat náhlé a rychlé pohyby a akce, aniž byste ho dopředu upozornili, nemluvit pokradmu s jinými lidmi...), pokud to dovolí, je dobré ho vzít za ruku, kolem ramen... Nevím o tom, že by na to zabíral vitamín C, ale samozřejmě když si dotyčný žádá napít, je vhodné mu vyhovět. Když by se stav nelepšil nebo dotyčný byl výrazně agresivní a ohrožoval sebe a/nebo okolí, je na místě volat záchranku. Pokoušet se to s ním zvládnout bez odborného zásahu by mohlo dopadnout špatně. Zavolat lékaře - vždy to platí u předávkování nebo jiných akutních zdravotních potíží po užití drogy. Pokud se někdo předávkuje, tak je důležité se pokusit ho udržet při vědomí, případně zahájit umělé dýchání a masáž srdce, jestliže upadne do bezvědomí a nedýchá a nemá hmatný tep, než přijede pomoc. Na tomhle odkazu najdete dost informací o extázi a nebezpečných příměsích v nich, databázi testovaných tablet a další informace o E, jsou to stránky Farmakologického ústavu, kde se zabývají oficiálními výzkumy ohledně E. Něco k vašemu dotazu najdete i na tomhle odkazu a tomhle odkazu. A taky v info textech v levém sloupci našich stránek. Doufám, že vám to takhle stačí, když by vám chyběly informace, tak pište znovu. A kamarádům řekněte, ať jsou opatrnější. Ketamin je hodně nebezpečná záležitost, do toho bych být jimi nešla vůbec. A bad trip má tendenci se opakovat. takže se jim může stát, že se jim to stane i příště...