komunita
dana
Poradili byste nám, prosím, kde získat kontakt na komunity, ve kterých se mladí lidé odnaučují závislosti na drogách. O tom, že náš syn (kterému bude v červnu 18 let) bere drogy, nevíme na 100% (syn to samozřejmě zapírá a na testy nechce jít), ale veškeré informace, které jsme k tomu prostudovali, naše a synova návštěva psychoterapeuta, pedagogicko-psychologické poradny (kde tvrdil, že má drogy pod kontrolou!) a naše návštěva protidrogové poradny , nás o tom stále více a více utvrzuje. (Musíme podotknout, že došlo k výraznému zhoršení prospěchu ve škole, záškoláctví, útěkům po nocích z domova, problémy při ústním zkoušení - vyžaduje pouze písemné, změny v chování - od perfektního až po agresivní.) Zkoušeli jsme s ním o tomto problému hovořit, ale bohužel je nad tuto záležitost povznesen. Musíme podotknout, že jediným, koho uznává je parta, se kterou si ohromně rozumí. Domníváme se, že by bylo nejrozumnější ho dostat z tohoto prostředí, z kontaktu s partou. S jeho lékařkou je již dohodnuto přerušení střední školy ze zdravotních důvodů. Prosím, napište nám, svůj názor, zda si myslíte, že je tento směr správný. Přece jenom Vy máte v tomto ohledu více zkušeností a myslíme si , že tento dotaz pomůže i více rodičům, se kterými jsme se setkali a kteří řeší stejný problém. Děkujeme mnohokrát za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Víte, tohle je dost složitá otázka na to, abychom ji mohli vyřešit jen tak přes internet. Podle vašeho popisu se zřejmě o nějaký problém týkající se drog jedná a je na místě situaci řešit, o což se snažíte. Pokud syn odmítá jít na testy, tak to může být buď proto, že takový styl vzájemné komunikace z principu odmítá a nechce vám tímto způsobem dokazovat, že drogy nebere (což je méně pravděpodobné) nebo drogy bere a obává se, že se tím vaše již tak poměrně značné podezření potvrdí (což je více pravděpodobné). Záleží ale samozřejmě taky na tom, o jaký typ drogy se jedná, pokud skutečně bere, jak dlouho ji bere a zda za jeho chováním nejsou třeba jiné potíže, které s drogami nemusí souviset. Mrzuté je, že pokud do léčby půjde nepříliš dobrovolně (odhaduju, že to máte v úmyslu), tak se z toho vaše vzájemné vztahy asi budou nějakou dobu vzpamatovávat a těžko říct, zda to bude mít očekávaný efekt. Je asi dobré ještě zvážit, nejlépe ve spolupráci s odborníky a taky pokud možno ve spolupráci se synem, zda je léčba v komunitě jediná varianta a zda nejsou ještě nějaké jiné možnosti. Kontakty na zařízení, kde probíhá léčba vám samozřejmě dát mohu. Občanské sdružení SANANIM provozuje Terapeutickou komunitu Karlov v jižních Čechách, která je specificky zaměřená na léčbu mladistvých a mladých lidí do 25 let. Vstupní záležitosti pro TK Karlov vyřizuje Kontaktní centrum SANANIM, Osadní 2, Praha 7, tel 283 87 21 86. Na tomto čísle vám také s dalším vaším postupem v celé situaci mohou určitě poradit, je to telefonická poradenská a krizová linka týkající se drogových problémů. Pak pro tento typ klientů existuje také terapeutická komunita White Light 1 v severních Čechách (kontakt najdete pod kolonkou Kontakty v červeném sloupci vlevo). Dále je možná léčba v psychiatrických léčebnách pro léčbu závislostí a dalších zařízeních zaměřených na mladistvé klienty ( např. oddělení Alternativa pod Střediskem pro mládež v Praze 9, středisko Cesta v Řevnicích u Prahy). Pokud byste k tomu chtěla vědět cokoli dalšího, pište. Zatím držím palce, vím, nakolik to pro vás musí být vyčerpávající, tak doufám, že to nakonec dobře dopadne pro vás i pro syna.