drogy - těhotenství
mama
Srdečně vás všechny zdravím a na znamení úcty k vaší práci, skláním hlavu. Je fajn, že existujete a pomáháte. Nevím, zda můj dotaz patří do vašeho "ranku", nicméně... Základní údaje: dcera, mladistvá - 17 let, cca 2,5 roku na heroinu (s přestávkami - léčby), soudně nařízená ústavní výchova do 18 let (končí v červenci t.r.) se zvláštním režimem (sekala dobrotu, udělala přijímačky na školu, takže byla doma a do ústavu pravidelně docházela). Otěhotněla (otec dítěte narkoman - cca 10 let heroin). Ačkoliv byla původně rozhodnuta pro interrupci, její přítel jí dost zpracoval (chce jí i dítě), až s ním nakonec utekla (hledaná spíše formálně policií), opětovně, jak jsem se doslechla, bere heroin + snad subutex. Dotaz: Jak stát (?, porodnice, odbor péče o dítě a spol.) postupuje, pokud mladistvá narkomanka porodí dítě, není schopna se o něj postarat, resp. hrozí pro dítě pravděpodobné nebezpečí z nedostatečné péče. Dochází automaticky k odebrání (dočasnému) dítěte, např. již v porodnici? Nebo se čeká, až někdo posléze dá podnět? Nehrozí ale i např. trestní stíhání? Bude-li ve vaši moci mi odpovědět, budu ráda a za odpověď děkuji. máma

Odpověděl: Ilona Preslová
Vzhledem k tomu, že se podobné případy, t.j. kdy matka bere drogy - otěhotní - porodí dítě, opakují, máme my i stát značné zkušenosti a zvláště v Praze je spolupráce všech orgánů už celkem zaběhnutá. Postup je takový, že pokud matka během těhotenství dále bere, dítě se narodí s potížemi, které jsou léčeny již v porodnici, zároveň je informována místní sociální pracovnice, která by měla kontaktovat odbor péče o děti a v nadějnějších případech i protidrogové zařízení ( velmi často naše zařízení ), matce je nabídnuta léčba - SANANIM má zcela výjimečnou možnost společné léčby matky s dítětem - a nad dítětem je stanoven dohled do doby, než se matka bude schopna o dítě starat. V případech, kdy matka nejeví zájem o dítě nebo dále užívá drogy, je postup stejný jako v jiných případech nezájmu o dítě - kojenecký ústav apod. Matce nehrozí v uvedeném případě trestní stíhání. Každý případ je řešen velmi individuálně a administrativa je poměrně složitá. Pokud byste si chtěla o tom promluvit, zavolejte mi na tel 220 80 31 30. Zdravím Vás a držím palce v nelehké situaci Dr. Ilona Preslová