pro Báru Orlíkovou
matka
Moc Vam děkuji za rady a nabidnutou pomoc.Zakoupila jsem test na drogy,syn mi dobrovolne dal moč na zkousku,ktera byla negativni.Přiznal se mi,ale až po tom,co jsem mu rekla o injekční jehle v jeho věcech, že jednou za měsíc bere pervitin nitrožilně.Zase sliby,jako vždy.Jsem s nim domluvená,že každých 14 dní budem zkoušku opakovat,jakmile bude pozitivni,vyhodim ho z domu.Ja uz proste dal nemuzu,Copak ta chut na drogu nikdy nezmizi a bude se neustale opakovat?Jsem z Brna.Moc Vam děkuji za citlivy přístup.

Odpověděl: Bára Orlíková
Je skvělé, že se vám s ním podařilo aspoň na základních pravidlech domluvit a že se k užívání (byť vám asi řekl, že bere méně často než to ve skutečnosti je) přiznal. Takže teď je situace otevřená a máte více prostoru než předtím, i když je to samozřejmě situace neveselá. Doufám, že se syn vzpamatuje a nebude muset dojít na to, že ho opravdu budete muset vyhodit... Ono dodržet tohle v okamžiku, kdy syn bude mít pozitivní nález v moči, může být složitější než pro něj dodržet slib, že přestane brát. Při testování byste měla sledovat, zda testovaná moč je opravdu jeho, lidé, co užívají drogy, jsou ve svých manipulacích v tomto směru nesmírně zdatní. Takže pokud chcete mít jistotu, nezbývá, než si to dobře pohlídat. S abstinencí od drog je to složité a i když chce dotyčný přestat a myslí to naprosto upřímně, stane se, že se nechá do toho opět vtáhnout. Nevím, zda je syn po léčbě nebo do nějakého zařízení dochází. Je totiž lepší, když by měl taktéž nějakou odbornou podporu, samotnému se mu chutě na drogy a problémy s tím spojené budou zvládat obtížněji. Trvá dost dlouho, než se chutě na drogy přestanou objevovat, člověk musí být stále ve střehu a opatrný ve všech zátěžových situacích, není to jednoduché a je to problém na pár měsíců i let, ale pokud dotyčný opravdu abstinuje, tak se to časem ustálí. Jestliže jste z Brna, můžete se obrátit jak vy sama tak syn na Denní psychoterapeutické centrum (patří pod občanské sdružení Podané ruce, které se zabývá prevencí a léčbou dorgové závislosti), Hapalova 22, Brno, tel.: 541 227 704, e-mail : elysium@sky.cz , kontakt: PO - PA 9:00 - 16:00 hodin, vedoucí : MUDr. Jiří Dolák. Nabízí poradenství jak pro lidi, kteří chtějí přestat s drogami, tak pro jejich rodiče a blízké.