léčba
jana
Bratr (28 let) se před rokem vrátil z psychiatrické léčebny, kde se léčil ze závislosti na pervitinu (závislost 5 let). Nikde se poté nedoléčoval a celý rok prakticky znovu bral a bere (nepíchá si a nikdy si nepíchal, šňupe). Nyní je situace opět neúnosná už i pro něj a uvažuje o další léčbě, ale zatím do ní nastoupit nechce. Nebude to ale dlouho trvat a podle mě mu nic jiného nezbyde, protože je na tom čím dál tím hůř... Problémy se zákonem, strašné deprese, smutky, sebelitování... atd. Chci se zeptat jestli se pro něj nějak mění podmínky přijetí do léčby, když by jí absolvoval už podruhé?? Myslíte, že je vhodné aby nastoupil eventuelně léčbu v jiné PL než byl? Byl v Opavě.. A jaké jsou Vaše zkušenosti z praxe? Myslíte, že když se bude léčit podruhé má větší šanci??? Díky moc... Jana

Odpověděl: Bára Orlíková
No, myslím, že podle toho, co popisujete, je asi na uvažování o další léčbě. Ze zkušenosti vám můžu doporučit, aby bratr vyhledal jinou léčbu než tu, kterou už prošel. Každá léčebna má stanovené své podmínky pro opakovaný nástup, o těch, které se týkají Opavy, se dozvíte asi přímo tam (záleží, zda léčbu předtím dokončil či ne, jestli tam neudělal nějaký průšvih apod.). Pokud by chtěl nastoupit jinam, což by bylo lepší, tak pro něj nejspíš vstupní podmínky nebudou jiné než pro všechny ostatní. Než se pro určitý typ léčby rozhodne, možná by stálo za to zkonzultovat situaci s pracovníky některého kontaktního centra. Mohli by doporučit nejvhodnější typ léčby a pomoci s jejím zprostředkováním. Pokud bratr do léčby nastoupí, bude to chtít, aby řešení svých potíží v rámci léčby opravdu věnoval nějakou energii a úsilí, protože jinak to bude zas postavené na vodě. A pak by bylo taky fajn, kdyby zvolil nějaký typ doléčování, které mu pomůže situaci po léčbě ustát. Nevím, odkud jste, takže vám nemůžu doporučit konkrétní kontakt na kolegy, se kterými byste se vy nebo bratr mohli poradit. V Praze se můžete obrátit buď na Kontaktní centrum SANANIM, Osadní 2, Praha 7, tel 283 872 186 nebo na Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praha 7, tel 220 803 130 (v Denním stacionáři probíhá motivační skupina pro lidi, kteří se rozhodují k léčbě a jsou na tom podobně jako váš bratr, každé úterý a čtvrtek 10.30 - 12.00). Tak to uvažte a kdyžtak předejte bratrovi kontakty. Zatím držím palce vám i jemu. Kdyžtak zas napište, jak to vypadá.