jak poznat, jestli znovu propadl drogam
Andriana
Vazeni pratele, pisi Vam z Kanady, kam jsem se pred 5 lety provdala za kanadana. Ale nyni mam problem. Pred svatbou se mi sveril /me je 40 a jemu 50 let/., ze od 13 do 38 let bral i tvrde drogy i nitrozilne., plus alkohol. Prosel si ale, pry nechtel zemrit, odvykaci kurou a od te doby si nevzal nic, ani prasek na bolesti s kodeinem. Ale posledni dva roky jakoby se zmenil, 2 roky jsme uplne bez sexu, nasemu synovi se nevenuje, je uplne mimo svet. Strasne zestarnul, zhubnul a jenom sedi a kouka. Sice do prace chodi, ale jiz se mi nekdo zminil, ze i v praci je jaksi mimo. Je mozne /zarazi me i nechut k sexu, protoze prvni dva roky to bylo skoro denne/, ze opet propadl drogam ? Jak to mam zjistit, protoze at se ptam na cokoliv, nikdy mi neodpovi a jestli ano, ze take ma svoje veci, ktery se pry nerikaji. Prosim, poradte mi, ja uz nevim kudy kam, nemam tu nikoho jenom sve deti. Moje cela rodina bydli v Cechach. Zacinam byt nestastna z toho, co se deje. Je take mozne, i kdyby nahodou se nevratil zpatky k drogam, ze mozek je natolik poskozeny, ze potom se tento clovek projevuje tak, jak se projevuje? Moc vam dekuji a jsem s pozdravem Lenka, Calgary

Odpověděl: Jakub Minařík
Osobně bych typnul, že je možné, že má s drogama opět problém - i když na druhé straně - možná byste si toho všimla. Považoval bych to dokonce za pravděpodobné, protože 2 roky jsou dlouhá doba a vzhledem k délce drogové kariery by se pravděpodobně rychle rozvinuly stereotipy spojené s užíváním drog. A ty jsou dost nápadné. Mohlo by se ale jednat o něco jiného (např. o nějakou duševní chorobu, která se u něj rozvinula, v souvislosti s minulostí, ale i bez ní; existuje také spousta somatických chorob, a ...) ale myslím, že to není tak důležité. Vzhledem ke vzdálenosti bych doporučoval obrátit se na centrum, ve kterém se léčil, na jeho praktického lékaře, nebo psychiatra v okolí. A tam bych se pokusil hledat radu. Je docela pravděpodobné, že pokud by se jednalo například o depresi, nebo nějaké onemocnění schizofrenního okruhu, tak by vhodná medikace pomohla stav celkem promptně zlepšit. Asi je v tuhle chvíli důležité, aby jste si s ním o tom promluvila - tak aby viděl, že ve vás má oporu a že není důvod se něčeho obávat. A pokusit se najít pomoc ve vašem okolí. V tuhle chvíli moc nevím, co na takovou vzdálenost radit a taky toho vím o vašem příteli dosti málo. Takže - kdybyste měla dojem, že byste se chtěla o tom víc bavit - klidně napište. A nebojte se. Z praxe vím, že většina problémů je řešitelná. :-) Držím vám palce.
P.s. I když není pravděpodobné, že bych na případ z Kanady zapoměl - přidejte prosím číslo tohoto dotazu. Pro snazší orientaci. :-)