kamaradka
pehla
blizka kamaradka L/spolubydlici jede spritelem na piku,sestra kamaradky tez---v jinem meste.pritel L.vyhrozuje,L se mnou nekomunikuje,na moje otazky nereaguje,vzdaluje se......resi s jinymi.Chci pomoci,ale jsme s L komunikacne vydalene,nevim co delat........v jednom pokoji,vyhyba se,studium VS...............co s tim?????jak se zachovat????snazim se,nestaci................

Odpověděl: Jakub Minařík
Zkuste se nesnažit a určit si jednoznačné bariery - někdy to docela pomáhá. Když ten kdo bere zjistí, že se od něj ostatní izolují a přestává pro ně být akceptovatelný - tak to může být důvod k tomu aby s tím něco udělal. Ale může to být dost na dlouho. Ale mám dojem, že hlavně v případě vysokoškolačky nemáte jinou možnost. Pokud se pokusíte jí dělat matku, která moralizuje - tak ona klidně může vnímat vaše současné snažení - tak se nikam nedostanete. Ale můžete po ní chtít, aby se odstěhovala - protože vám to vadí - nebo chtít po ní, aby chodila čistá - pokud se někde sjede, ať tam zůstane a neprudí na pokoji. Pak máte samozřejmě možnost různých razantních řešení - jako zavolat to rodičům, oznámit to vedení školy - to jsou řešení, jejichž efektivita je často pochybná a vztah mezi vámi se tím moc nevylepší.
Jen mě ještě napadá - já samozřejmě nevím, jak vážný je problém. Ale je pravda, že většina lidí s drogama přestane sama - prostě proto, že je to přestane bavit. Je to jako s alkoholem. Spousta lidí má za sebou nějakou epizodu intenzivnějšího pití a jinak pijí uměřeně. Ono totiž - když člověk zjistí - že opít se může být zábavné, ale "bejt v lihu" denně je po nějaké době spíš utrpení.
P.s. Dejte si pozor, ať se nerozjedete s kamarádkou. Dosti často se to povede.