pro Baru Orlikovou
matka
Dobrý den,chtěla bych se zeptat, jestli znamena pozitivni vysledek, když na drogovem testu je druhá čárka meně viditelná,ale přece jen tam je.V navodu je napsane,že pouze jedna čarka je pozitivni,ale není tam nic o tom,jestli třeba po tydnu od užití drogy síla čáry slábne a nebo je to jen kratší dobou namočení proužku do moče, děkuji za odpověd.

Odpověděl: Jakub Minařík
Ty testy jsou screeningové - tzn. můžete hodnotit jen přítomnost a nepřítomnost (té čárky). Často se v praxi setkáváme s tím, že čárka je viditelná obtížně - někdy kvůli tomu zkoušíme dělat test od jiného výrobce - který zkříženě reaguje s jinýma látkama abychom měli jistotu.
Jinak já na to opakovaně upozorňuji všechny, kteří se ptají. Screeningové testy mají zachytit všechny pozitivní výsledky i s rizikem že některé výsledky mohou být falešně pozitivní. A pokud výsledek není v konsensu s tvrzením vyšetřovaného a on své tvrzení nezmění ani po nátlaku - nezbývá, než výsledek ověřit. Takže pokud pak chcete mít doopravdy jistotu nezbývá než investovat do konfirmačního vyšetření - tam se ale ceny pohybují řádově v tisících.
P.s. Ještě jedna dobrá rada - výrobce vydává k testům tabulky na které jsou vyjmenovány látky, se kterýma testy zkříženě reagují. V lékárně by ji měli určitě mít a měli by vám ji také umět vysvětlit. A ještě - pro pozitivitu třeba opiátů bohatě stačí pár makových buchet. Protože morfin - na který test reaguje je normální součástí máku - a tím pádem je i v těch buchtách. Doufám, že to takhle stačí. :-)