marihuana
Alena
Vážení, prosím Vás o radu, jak postupovat. Mám dceru, které je 16 let. Dosud s ní nebyly žádné vážnější problémy, s výjimkou toho, že dcera si nevěří, má pocit, že nemá žádné dobré kamarády, kluka..., tvrdí, že život je jen škola nebo zaměstnání a málokdy je hezký... Často o tom diskutujeme, zřejmě se mi nedaří ji přesvědčit o opaku. Jsem rozvedená a dcera často zdůrazňuje, že nechce skončit podobně jako já (prý pouze práce a starání se o děti). Vždy jí zdůrazňuji, že jsem šťastná, že je mám a mám pocit, že žijeme v pohodě. Nyní jsem zjistila (dcera posléze přiznala), že na škole, kam chodí, spolužáci pěstují maruihuanu a zvou ji, aby ji s nimi kouřila. Ona tak po škole cca 3x týdně činí. Všimla jsem si, že je poslední dobou nevyrovnaná, často po příchodu domů spí, její motivace k učení se silně zhoršuje. Dcera mi dala číst dopis od kamarádky, kde jí tato rozmlouvá, aby "nehulila", že si zničí život a pokud už prý chce "hulit", tak ať tak činí pouze na nějakých akcích. Dcera má samozřejmě pocit, že to má pod kontrolou, pouze prý si po vykouření připadá šťastná a v pohodě. Podotýkám, že dcera je hezká, mezi klukama je o ni velký zájem (ne ale ze strany kluka, který se líbí jí a který je velmi problémový), má spoustu kamarádů, kteří jí telefonují a chodí za ní (ale nejsou to prý ti praví kamarádi). Myslím, že by potřebovala navštěvovat nějakého psychologa, který by jí pomohl přehodnotit její životní postoj. Prosím, pokud je to možné, o nějaké doporučení v tomto směru. Nevím, zda se mám obrátit na ředitelku školy s tím, co se na škole děje (bojím se, že dceři uškodím). Možná by pomohla změna školy, ale nevím, jestli by to pro dceru nebylo ještě horší a zda podobná situace není všude.Nevím, zda jednoznačně zakazovat, hlídat.... Zajímalo by mě také, zda mohu nějak prověřit, zda-li dcera s kouřením přestala - slyšela jsem, že se to dá otestovat na moči i mnoho dní po vykouření ionta. Lze takové testy někde sehnat? Obávám se, že dcera už začíná být na marihuaně závislá a že se svými postoji sklouzne k tvrdším drogám. Mám o ni velký strach. Děkuji za radu. Alena

Odpověděl: Bára Orlíková
No, situace to není zjevně jednoduchá. Možná, že by skutečně stálo za to, aby dcera měla možnost si o tom promluvit s někým z odborníků. Člověka v tomto věku asi nepřesvědčíte, že by měl prožívat život pozitivně, pokud to tak necítí a nejspíš vám moc nevěří, že to neříkáte jen tak. Tohle období je dost složité, je možné, že to vy i dcera přežijete bez velkých potíží, ale je také možné, že má dcera problémy, o kterých s vámi nemluví a skutečně se necítí dobře... Myslím, že drogy jsou v tomto ohledu spíš zástupný problém, i když kouření marihuany v takové míře u 16 leté dívky není samozřejmě v pořádku, jak sama píšete, řeší tím asi svoje pocity a stavy, ve kterých je, protože se po marihuaně cítí líp. Jde spíš o potíže, které se za tím skrývají a které nejsou zanedbatelné a není je možné bagatelizovat. Marihuana jistě není nevinná záležitost, nicméně u ní nehrozí taková rizika jako u ostatních drog (viz podorbnosti ve sloupci vlevo pod rubrikou Cannabinoidy) a závislost na marihuaně je sice možná, nicméně velmi nepravděpodobná a u dcery bych si netroufla hovořit o závislosti. Testování na přítomnost drog je sice možné, ale poněkud zrádné. Nejdřív musíte mít představu, co v případě, že dcera nedodrží to, že nebude kouřit marihuanu, tj. kdyý testy budou vycházet pozitivní. navíc, marihuana je detekovatelná z moči při takové frekvenci kouření jako u dcera cca 14 dní až 3 týdny od posledního užití... Nejsem si jistá, zda je to ten nejlepší způsob řešení. I když testy se dají v některých lékárnách sehnat, jeden test na THC (účinná látka v marihuaně) stojí kolem 100 Kč, vyrábí je Dynex, Dadebehring... Změnou školy nebo podobnými kroky se situace myslím spíš ještě zhorší, protože i přes to, že to není ideální prostředí, tak je to pro dceru jisté zázemí a místo, které zná, změna by jí neprospěla. Myslím, že je dobré, že o tom s ní dokážete mluvit a že nevolíte razantní a neadekvátní kroky. A taky si myslím, že by bylo fajn, kdyby přistoupila na to, že navštíví někoho z odborníků, protože to by mohlo pomoci víc než předchozí možné postupy, nenapsala jste mi ale, odkud jste, tak vám nemůžu nikoho z kolegů doporučit konkrétně. Ozvěte se mi a napište, ze které jste oblasti a já vám zkusím někoho z odborníků vyhledat. Zatím držím palce.